Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:w82sp7rrtchh6jq8 > Animerad kemi

  • Hultén, Magnus,1970- (författare)

Animerad kemi elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband /Magnus Hultén, Astrid Berg, Inger Eriksson och Kristina Danielsson ; Karin Stolpe (red.).

  • E-bokSvenska2020

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Publicerad:Linköping :Publicerad:Linköping University Electronic Press,Publicerad:2020
  • 1 onlineresurs (79 sidor)
  • texttxtrdacontent
  • computercrdamedia
  • online resourcecrrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:w82sp7rrtchh6jq8
  • Ogiltigt nummer / annan version:9789179297732 (tryckt)
  • http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-169871uri
  • urn:nbn:se:liu:diva-169871urn

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

Serie

  • Naturvetenskapernas och teknikens didaktik ;6

Anmärkningar

  • gratis
  • Kemi har under stora delar av 1900-talet varit ett ämne som elever tidigast mötte i årskurs 5. Då behandlades ofta fenomen som smältning, stelning, kokning och avdunstning. Dessutom studerades egenskaper hos luft och vatten. Att elever innan de börjar högstadiet skulle resonera kring dessa fenomen i termer av vad som sker på submikronivå, med hjälp av antaganden om enkla partikelmodeller, har aldrig varit ett uttalat mål för undervisningen i kemi förrän introduktionen av Lgr 11. I den här studien har en grupp bestående av två lärare, en rektor och fyra forskare utformat och genomfört undervisning om egenskaper hos luft samt fenomenen smältning och stelning med elever i årskurs 3 och 4. Eleverna har inte bara beskrivit det som skett med egna ord, utan också lärt sig att beskriva det som sker på submikronivå i ord och bild. För att kunna göra detta har de, tillsammans med läraren, utvecklat enkla partikelmodeller. Projektet har kallats "Animerad kemi” och är ett forskningsprojekt finansierat av Skolforskningsinstitutet.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Berg, Astrid,1964- (författare)
  • Eriksson, Inger (författare)
  • Danielsson, Kristina (författare)
  • Stolpe, Karin,1981- (redaktör/utgivare)
  • Linköpings universitetInstitutionen för beteendevetenskap och lärande (utgivare)
  • Linköpings universitetUtbildningsvetenskap (utgivare)

Sammanhörande titlar

  • Del av/supplement till:channel record
  • Annan version:Annat format9789179297732

Seriebiuppslag

  • Naturvetenskapernas och teknikens didaktik ;6

Internetlänk

Länkade data-URI:er (test)

  • https://libris.kb.se/qn259mv85q8f4qx#it (Hultén, Magnus, 1970- aut)
  • https://id.kb.se/term/sao/Kemiundervisning (Kemiundervisning sao)
  • https://id.kb.se/term/sao/Grundskolan (Grundskolan sao)
  • https://libris.kb.se/lxrlks7ljq1b7ppm#it (Berg, Astrid, 1964- aut)
  • https://libris.kb.se/mzm60pgzk23kvmsh#it (Stolpe, Karin, 1981- edt)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Bibliotek i östra Sverige (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy