Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:v4ct1qszsm24ppf5 > Lära för skrivunder...

Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket / Helen Winzell.

Winzell, Helen, 1974- (författare)
Martinsson, Bengt-Göran, 1959- (preses)
Parmenius Swärd, Suzanne, 1955- (preses)
Alternativt namn: Swärd, Suzanne Parmenius, 1955-
Holmberg, Per, 1964- (opponent)
Linköpings universitet. Institutionen för kultur och kommunikation (utgivare)
Alternativt namn: Engelska: Linköping University. Department of Culture and Communication
Alternativt namn: Institutionen för kultur och kommunikation, Linköpings universitet
Alternativt namn: IKK
Linköpings universitet. Utbildningsvetenskap (utgivare)
Alternativt namn: Linköpings universitet. Utbildningsvetenskap och lärarutbildning
Alternativt namn: Linköping University. Faculty of Educational Sciences
Upplaga 1
Publicerad: Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, 2018
Svenska 1 onlineresurs (260 sidor)
Serie: Linköping studies in pedagogic practices, 1653-0101 ; 35
Läs hela texten (Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press)
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bokAvhandling(Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2018)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • The teaching of writing is a complex activity. The aim of this thesis is to investigate when and how the knowledge needed for the teaching of writing is developed in teacher education and during the first years of teaching. One sub-study focuses writing, writing development and the teaching of writing in teacher education syllabi. The result shows that the objectives with focus on writing and writing development in school are relatively few and that the main emphasis is on the teachers’ work when the students have already finished writing. Furthermore, the expressions used in the syllabi vary in specificity, which might lead to difficulties detecting the teaching of writing as a field of knowledge in the teacher education programme. In the second sub-study, one analysis focuses on the way in which prospective and novice teachers of Swedish talked about text, writing, and the teaching of writing. The result shows a development that starts with a focus on details at a local text level and expands into a more comprehensive view with a focus on global text levels. The second analysis concerns subject matter knowledge and pedagogical content knowledge (PCK) for teaching writing. The result shows that the knowledge manifested by the prospective teachers mainly consists of subject matter knowledge, whereas the knowledge manifested by the teachers mainly consists of PCK for teaching writing. In the third sub-study, nine novice Swedish teachers were interviewed in September, February and June during their first year in the profession. This study focuses on the transformation of the teachers’ subject matter knowledge into teaching strategies. The result shows that the teachers’ use of teaching strategies changed throughout the year. There is a shift from theory and transmission to practice and discovery. What mainly causes this shift seems to be the teachers’ work together with their students and the possibility to teach the same content or field of knowledge repeatedly. The overall analysis thus shows that the PCK for teaching writing is mainly developed in the teaching profession; in other words, after the exam from the teacher education programme. 
  • Syftet med avhandlingen är att undersöka hur och under vilka villkor som svensklärares kunskap om skrivundervisning växer fram i och efter lärarutbildningen. I en delstudie analyseras hur skrivande, skrivutveckling och skrivundervisning framställs och förmedlas som kunskapsområden i kursplaner som beskriver ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kurser i ämneslärarutbildningen i svenska. Resultatet visar att det i detta hänseende finns ett påtagligt tomrum som dels kan relateras till den låga andelen mål som uttryckligen handlar om skrivande, skrivutveckling och skrivundervisning i skolan, dels kan relateras till ord och uttryck som har svag referens till skrivundervisning som ett skrivutvecklande arbete. Den andra delstudien handlar om vad blivande och verksamma gymnasielärare i svenska lägger tyngdpunkt på när de i kvalitativa intervjuer talar om text, skrivande och skrivundervisning. Resultatet visar ett mönster som går från fokus på konkreta textdetaljer på lokal textnivå till ett mer övergripande förhållningssätt där samtliga textnivåer tycks samspela i en mer balanserad helhet. I samma material analyseras hur kunskap som kan relateras till skrivundervisning manifesteras när intervjupersonerna talade om skrivundervisning. I de blivande lärarnas utsagor manifesteras främst ämneskunskap, medan de verksamma lärarna främst manifesterar skrivdidaktisk kunskap. Lärarnas ämneskunskap är också mer komplex än studenternas. Den tredje delstudien handlar om hur nyblivna svensklärares skrivdidaktiska kunskap förändras under det första året i yrket och vilka faktorer som ligger bakom en sådan förändring. Genom kvalitativa intervjuer vid tre tillfällen (september, februari och juni) undersöks hur lärarna tycks transformera sina ämneskunskaper till undervisningsstrategier i skrivundervisningen. Resultatet visar att lärarnas strategier för att undervisa i skrivande förändras under läsåret. Förändringen tycks gå från en teoretisk och överförande undervisning till en mer praktisk och upptäckande undervisning. Detta pekar på en förändrad skrivdidaktisk kunskap. Det verkar främst vara arbetet tillsammans med eleverna som leder till denna förändring. En annan viktig faktor tycks vara återkommande moment (cykler) som gör det möjligt för lärarna att omvandla sin förståelse av skrivutvecklande arbete tillsammans med eleverna. Sammantaget pekar avhandlingens resultat på att svensklärares skrivdidaktiska kunskap främst utvecklas i yrket. 

Ämnesord

Skrivundervisning  (sao)
Svenska språket  (sao)
Gymnasieskolan  (sao)
Didaktik  (sao)
Ämneslärare  (sao)
Lärarstuderande  (sao)
Lärarutbildning  (sao)
Humanities and the Arts  (ssif)
Languages and Literature  (ssif)
Specific Languages  (ssif)
Humaniora och konst  (ssif)
Språk och litteratur  (ssif)
Studier av enskilda språk  (ssif)
Social Sciences  (ssif)
Educational Sciences  (ssif)
Learning  (ssif)
Samhällsvetenskap  (ssif)
Utbildningsvetenskap  (ssif)
Lärande  (ssif)
Pedagogical Work  (ssif)
Pedagogiskt arbete  (ssif)
Education, Secondary  (lcsh)
High schools  (lcsh)
Student teachers  (lcsh)
Penmanship  (lcsh)
Teaching  (lcsh)
Swedish language  (lcsh)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

PCK
Subject matter knowledge
Writing
Writing development
Swedish teacher
Prospective teacher
Novice teacher
Upper secondary school
Didactics
Local and global
Writing instruction
The teaching of writing
Syllabus
Teaching strategy
Transformation
Ämnesdidaktisk kunskap
Skrivdidaktisk kunskap
Ämneskunskap
Skrivande
Skrivutveckling
Svensklärare
Lärarstudent
Nybliven lärare
Gymnasieskolan
Didaktik
Lokal och global
Skrivundervisning
Kursplan
Undervisningsstrategi
Transformation

Klassifikation

439.7800712 (DDC)
Fc.062 (kssb/8 (machine generated))
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Bibliotek i östra Sverige (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy