Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:t6fhj9pvr704hm3w > Om Komvux och skolu...

LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00003633naa a22005657i 4500
001t6fhj9pvr704hm3w
003SE-LIBR
00520210126074807.0
008210126s2021 sw |||||||||||000 ||swe|c
040 a Lib swee ie rda
041 a swe
100a Fejes, Andreas,d 1977-4 aut0 https://libris.kb.se/vs69dfxd5mkvc55#it
2451 0a Om Komvux och skolutveckling /c Andreas Fejes & Ingrid Henning Loeb.
264 1c 2021
336 a textb txt2 rdacontent
337 a unmediatedb n2 rdamedia
338 a volumeb nc2 rdacarrier
520 a "Vuxenutbildningen ska sträva efter flexibla lösningar när det gäller organisation, arbetssätt och arbetsformer med utgångspunkt i individens behov och förutsättningar" (Skolverket, 2017, s. 8). Ovanstående citat är från läroplanen för vuxenutbildningen. Det visar att undervisning och lärande inom komvux på många sätt skiljer sig från utformningen i grundskolan och i gymnasieskolan. Komvux har andra mål och därför är verksamheterna organiserade på andra sätt. Det innebär att lärares utvecklingsarbete har andra villkor och förutsättningar. Vidare är elevgrupperna inom komvux annorlunda: inom grundläggande vuxenutbildning är 96 procent utlandsfödda och i gymnasial vuxenutbildning utgör de utlandsfödda 40 procent (Skolverket, 2020). Det innebär att utvecklingsarbetet tar andra former än i grund- och gymnasieskolan. Detta kapitel har tre delar. Först beskrivs vuxenutbildningens uppdrag, organisation och arbetssätt och de utmaningar som det innebär för lärare där. Sedan visas med fyra exempel hur lokalt utvecklingsarbete genomförs. Kapitlet avslutas med några reflektioner.
650 7a Vuxenutbildning0 https://id.kb.se/term/sao/Vuxenutbildning2 sao
650 7a Komvux0 https://id.kb.se/term/sao/Komvux2 sao
650 7a Skolutveckling0 https://id.kb.se/term/sao/Skolutveckling2 sao
650 0a Adult education
650 0a Adult education
651 7a Sverige0 https://id.kb.se/term/sao/Sverige2 sao
700a Henning Loeb, Ingrid,d 1962-4 aut0 https://libris.kb.se/zw9dlk4h2dp61vw#it
773t Skolutveckling i teori och praktikg Sidorna 221-234z 9789151102832w lztwvln5jxtg87nn
887 a {"@id":"t6fhj9pvr704hm3w","modified":"2021-01-26T07:48:07.326+01:00"}2 librisxl
9001 s6 700a Loeb, Ingrid Henning,d 1962-u Henning Loeb, Ingrid,d 1962-
950 s6 650a Skolans verksamhetsutvecklingu Skolutveckling
950 s6 650a Verksamhetsutveckling i skolanu Skolutveckling
950 k6 650w ga Skoladministrationu Skolutveckling
950 k6 650a Utbildningsreformeru Skolutveckling
950 s6 650a Kommunal vuxenutbildningu Komvux
950 k6 650w ga Undervisningsväsenu Komvux
950 k6 650w ga Vuxenutbildningu Komvux
950 k6 650w ga Utbildningu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Icke-formell utbildningu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Komvuxu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Livslångt lärandeu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Uppdragsutbildningu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Svenska för invandrareu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Arbetsmarknadsutbildningu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Kunskapslyftetu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Fortbildningu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Personalutbildningu Vuxenutbildning
950 k6 650w ha Omskolningu Vuxenutbildning
950 k6 650a Folkhögskoloru Vuxenutbildning
950 k6 650a Folkbildningu Vuxenutbildning
950 k6 650a Vuxenundervisningu Vuxenutbildning
951 s6 651a Konungariket Sverigeu Sverige
Inställningar Hjälp

Ingår i annan publikation. Gå till titeln Skolutveckling i teori och praktik

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy