Om Komvux och skolutveckling / Andreas Fejes & Ingrid Henning Loeb.
-
Fejes, Andreas, 1977- (författare)
-
- Henning Loeb, Ingrid, 1962- (författare)
-
-
Alternativt namn: Loeb, Ingrid Henning, 1962-
- Publicerad: 2021
- Svenska.
-
Ingår i: Skolutveckling i teori och praktik. - 9789151102832 ; Sidorna 221-234
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- "Vuxenutbildningen ska sträva efter flexibla lösningar när det gäller organisation, arbetssätt och arbetsformer med utgångspunkt i individens behov och förutsättningar" (Skolverket, 2017, s. 8). Ovanstående citat är från läroplanen för vuxenutbildningen. Det visar att undervisning och lärande inom komvux på många sätt skiljer sig från utformningen i grundskolan och i gymnasieskolan. Komvux har andra mål och därför är verksamheterna organiserade på andra sätt. Det innebär att lärares utvecklingsarbete har andra villkor och förutsättningar. Vidare är elevgrupperna inom komvux annorlunda: inom grundläggande vuxenutbildning är 96 procent utlandsfödda och i gymnasial vuxenutbildning utgör de utlandsfödda 40 procent (Skolverket, 2020). Det innebär att utvecklingsarbetet tar andra former än i grund- och gymnasieskolan. Detta kapitel har tre delar. Först beskrivs vuxenutbildningens uppdrag, organisation och arbetssätt och de utmaningar som det innebär för lärare där. Sedan visas med fyra exempel hur lokalt utvecklingsarbete genomförs. Kapitlet avslutas med några reflektioner.
Ämnesord
- Vuxenutbildning (sao)
- Komvux (sao)
- Skolutveckling (sao)
- Adult education (LCSH)
- Adult education (LCSH)
- Sverige (sao)
Inställningar
Hjälp
Ingår i annan publikation. Gå till titeln
Skolutveckling i teori och praktik