Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:p10svgq6ms33x4x4 > Tid för skrivutveck...

Tid för skrivutveckling : vid läs- och skrivsvårigheter / Ulrika Örtenberg.

Örtenberg, Ulrika, 1964- (författare)
Alternativt namn: Örtenberg, Anna Ulrika, 1964-
ISBN 9789144131405
Upplaga 1
Publicerad: Lund : Studentlitteratur, [2020]
Tillverkad: 2020
Svenska 166 sidor
  • Bok
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Många lärare uttrycker att de behöver mer tid för sina elever och studenter i lärandesituationen. Lärares kunskap om läs- och skrivutveckling och avsaknaden av tid påverkar möjligheten att utveckla en god skrivförmåga hos individen som i sin tur gör det möjligt att leva ett gott liv. Det kan innebära att vara en del av samhället, att kunna uttrycka sina tankar i skrift och att kunna kommunicera med sin omgivning på ett tillfredsställande sätt. Individer i läs- och skrivsvårigheter behöver tid för att utveckla sin skrivförmåga genom att lärare får tid till att möta sina elever eller studenters behov av stöttning. Ulrika Örtenberg har i många år mött individer på olika stadier i sin skrivutveckling, inom såväl grundskola och gymnasium som på folkhögskola och universitet. Författaren har även en bakgrund som språk-, läs- och skrivutvecklare på huvudmannanivå och har utformat en handlingsplan för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Hon undervisar på lärarprogrammen och är också föreståndare för Språkcentrum på universitetet, som arbetar förebyggande med att utveckla studenters läs- och skrivförmåga. Språkcentrum möter också de behov av kompetensutveckling inom läs- och skrivsvårigheter som verksamma lärare efterfrågar. Boken riktar sig till både blivande och erfarna lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitet och högskola som vill få redskap till att utveckla och stötta elevers och studenters skriftliga förmåga. 

Ämnesord

Skrivutveckling  (sao)
Läs- och skrivsvårigheter  (sao)
Reading disability  (LCSH)

Indexterm och SAB-rubrik

Eue Specialundervisning: lässvårigheter och skrivsvårigheter
Eaaca Pedagogisk psykologi: psykomotoriska och sensoriska processer

Klassifikation

371.9144 (DDC)
Eue (kssb/8)
Eaaca (kssb/8)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 34 bibliotek. 

Bibliotek i norra Sverige (6)

Ange som favorit

Bibliotek i Mellansverige (6)

Ange som favorit

Bibliotek i Stockholmsregionen (3)

Ange som favorit

Bibliotek i östra Sverige (6)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (9)

Ange som favorit

Bibliotek i södra Sverige (4)

Ange som favorit

Sök utanför LIBRIS

Hjälp
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy