-
Åkesson, Emilia
(författare)
Hur kan kroppsmateriella perspektiv bidra till den normkritiska pedagogiken? / Emilia Åkesson.
- Artikel/kapitelSvenska2019
Förlag, utgivningsår, omfång ...
-
Publicerad:2019
-
texttxtrdacontent
-
unmediatednrdamedia
-
volumencrdacarrier
Nummerbeteckningar
-
LIBRIS-ID:kwhwxh3lhh499djf
Kompletterande språkuppgifter
Anmärkningar
-
Vad händer om det som traditionellt kodats som feminint: kroppen, känslor, långsamhet och irrationalitet, är utgångspunkten för vår pedagogik? Är det ens möjligt? Den här texten handlar om hur kroppsmateriella intersektionella perspektiv kan bidra till den normkritiska pedagogiken. Texten visar också hur en normkritisk pedagogik som inte tar hänsyn till kropp och materialitet riskerar att återskapa in idé om klassrummet som ett förnuftstyrt, maskulint och rationellt rum.
Ämnesord och genrebeteckningar
Sammanhörande titlar
-
Ingår i:Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheterSidorna 95-1199789144118086
Länkade data-URI:er (test)
- https://id.kb.se/term/sao/Genus%20%28socialt%20k%C3%B6n%29 (Genus (socialt kön) sao)
- https://id.kb.se/term/sao/Pedagogik (Pedagogik sao)
- (DLC)sh 85133052 (Teaching)
Inställningar
Hjälp
Ingår i annan publikation. Gå till titeln
Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter