Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:kwhwxh3lhh499djf > Hur kan kroppsmater...

  • Åkesson, Emilia (författare)

Hur kan kroppsmateriella perspektiv bidra till den normkritiska pedagogiken? / Emilia Åkesson.

  • Artikel/kapitelSvenska2019

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Publicerad:2019
  • texttxtrdacontent
  • unmediatednrdamedia
  • volumencrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:kwhwxh3lhh499djf

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:svenska

Anmärkningar

  • Vad händer om det som traditionellt kodats som feminint: kroppen, känslor, långsamhet och irrationalitet, är utgångspunkten för vår pedagogik? Är det ens möjligt? Den här texten handlar om hur kroppsmateriella intersektionella perspektiv kan bidra till den normkritiska pedagogiken. Texten visar också hur en normkritisk pedagogik som inte tar hänsyn till kropp och materialitet riskerar att återskapa in idé om klassrummet som ett förnuftstyrt, maskulint och rationellt rum.

Ämnesord och genrebeteckningar

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheterSidorna 95-1199789144118086

Länkade data-URI:er (test)

  • https://id.kb.se/term/sao/Genus%20%28socialt%20k%C3%B6n%29 (Genus (socialt kön) sao)
  • https://id.kb.se/term/sao/Pedagogik (Pedagogik sao)
  • (DLC)sh 85133052 (Teaching)
Inställningar Hjälp

Ingår i annan publikation. Gå till titeln Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy