Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:h0zl6sw2fhgxbjbs > Students' participa...

Students' participation in the realization of school science activities / Mattias Lundin.

Lundin, Mattias, 1970- (författare)
Linköpings universitet. Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (utgivare)
Alternativt namn: Engelska: Linköping University. Department of Social and Welfare Studies
Alternativt namn: Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Alternativt namn: ISV
Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (utgivare)
Alternativt namn: Linköpings universitet. Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Alternativt namn: Linköping University Swedish National Graduate School in Science and Technology
Alternativt namn: Forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik
Alternativt namn: FONTD
Alternativt namn: Engelska: Swedish National Graduate School in Science and Technology
Publicerad: Norrköping : Swedish National Graduate School in Science and Technology Education, FontD : 2007
Engelska 1 onlineresurs (91 sidor)
Serie: Studies in science and technology education ; 8
Läs hela texten (Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press)
  • E-bokAvhandling(Diss. (sammanfattning) Linköping : Linköpings universitet, 2007)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • I denna avhandling visar jag hur elever och lärare genomför NO-verksamhet i grundskolan. Avhandlingen illustrerar hur elevers frågor och uttryckta erfarenheter blir en del av ett etablerat ämnesinnehåll. Syftet med studien är att skapa förståelse för hur två agendor – varav den ena baseras på elevers deltagande och den andra baseras på ett etablerat ämnesinnehåll – orkestreras så att båda agendorna tillgodoses vid genomförandet av NO-verksamheten. Studien bygger på videoobservationer under NO-lektioner i skolår 5-9. Analysen visar hur olika aktiviteter i genomförandet av ett NO-projekt orkestrerar elevers frågor och uttryckta erfarenheter med ett naturvetenskapligt innehåll. Analysen visar också hur naturvetenskapens karaktär, the Nature of Science (NOS), kommuniceras som följemening till instruktioner. Vidare illustrerar avhandlingen olika sätt att använda frågor för att överbrygga vetenskapliga och vardagliga sätt att kommunicera. Resultaten visar också olika roller som elevers erfarenheter antar i en NO-verksamhet. Resultaten utgör en konkretisering av skolans naturvetenskap, the Nature of School Science (NOSS). Skolans naturvetenskapliga aktiviteter begripliggörs lämpligen om de betraktas utifrån sina egna syften och förutsättningar. I avhandlingen utvecklas begreppet NOSS för att lyfta fram sådana syften och förutsättningar såsom dessa framträder i aktiviteten. 
  • This thesis investigates and considers how students and teachers realize school science activities. Students’ questions and accounts of their experiences as they become part of an established science content form the focus of this work. Its purpose is to provide an understanding of how two agendas –one, based on students’ participation and the other, based on the already established science content –are orchestrated so that both are accounted for. The empirical work is based on video-recorded observations in science classrooms. The findings show how different activities in the accomplishment of a school science project orchestrate students’ questions and accounts of experiences with the science content. The findings also show how the nature of science (NOS) is communicated as a by-product of instruction. In addition, different uses of questions for bridging science and everyday ways of communicating are shown in the results. The findings also indicate the different roles that students’ experiences acquire in a school science activity. These results should be seen as a step towards a definition of the nature of school science (NOSS). School science activities become intelligible if we consider them from a basis of their own purposes and prerequisites. The concept of NOSS is described to elicit such purposes and prerequisites as they become apparent in the activity. 

Ämnesord

Undervisning i naturorienterande ämnen  (sao)
Didaktik  (sao)
Grundskolan  (sao)
Teaching  (LCSH)
Education, Elementary  (LCSH)
Elementary schools  (LCSH)

Genre

Avhandlingar  (saogf)

Indexterm och SAB-rubrik

Eabu.02 Pedagogisk metodik: naturvetenskap: allmän instrumentlära

Klassifikation

372.35 (DDC)
Eabu.02 (kssb/8)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Bibliotek i östra Sverige (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy