Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande [Elektronisk resurs]
-
af Geijerstam, Åsa, 1972- (författare)
-
Folkeryd, Jenny, 1970- (författare)
-
STOLP (medarbetare)
-
STOLP (medarbetare)
-
Uppsala universitet Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet (utgivare)
- Publicerad: Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2020
- Svenska.
-
Serie: Konferenceserien for Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning
-
Ingår i: Grænsegængere og grænsedragninger i nordiska modersmålsfag. - 9788740833003
-
Läs hela texten
-
Läs hela texten
-
Läs hela texten
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- I kapitlet undersöks och diskuteras metaspråkets roll för att lärare ska kunna diskutera elevers texter, och i förlängningen kunna skapa goda förutsättningar för alla elevers utveckling av olika typer av skrivande. Lärares samtal om informativa texter skrivna i tidiga skolår undersöktes. Samtalen fördes före och efter en fortbildning om språkliga resurser för att uttrycka, fördjupa och skapa ett sammanhängande innehåll samt för att skapa en relation till en läsare. Den största skillnaden mellan lärarnas samtal före och efter fortbildningen fanns i samtal om hur texterna relaterar till en läsare, där en stor ökning av den metaspråkliga repertoaren syntes. I avslutande textdiskussioner utvecklar lärare också de metaspråkliga begreppen i högre grad genom exemplifieringar och förklaringar i relation till den text som kommenteras, vilket tyder på att metaspråket börjar systematiseras.
Ämnesord
- Social Sciences (hsv)
- Educational Sciences (hsv)
- Samhällsvetenskap (hsv)
- Utbildningsvetenskap (hsv)
- Social Sciences (hsv)
- Educational Sciences (hsv)
- Didactics (hsv)
- Samhällsvetenskap (hsv)
- Utbildningsvetenskap (hsv)
- Didaktik (hsv)
- Curriculum Studies (uu)
- Didaktik (uu)
Genre
- government publication (marcgt)
Inställningar
Hjälp
Ingår i annan publikation. Gå till titeln
Grænsegængere og grænsedragninger i nordiska modersmålsfag