Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:dsscg8dmbn544qbd > Non-affirmative sch...

  • Uljens, Michael (författare)

Non-affirmative school didactics and life-world phenomenology [Elektronisk resurs]conceptualizing missing links

  • 1
  • E-artikel/E-kapitelEngelska2020

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Publicerad:New York and Abingdon :Publicerad:Routledge,Publicerad:2020

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:dsscg8dmbn544qbd
  • urn:nbn:se:hkr:diva-21120urn
  • 10.4324/9781003099390-10doi
  • http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-21120uri

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska

Ingår i deldatabas

Anmärkningar

  • gratis
  • One important implication for educators is therefore that non-affirmative education is emphatically critical of educational ideas, ideologies, and curricular policies that overemphasise either socialisation to existing norms in society or the fostering of values that form a predetermined future. In school didactics, the contents of teaching are located at the very centre of the teaching/studying/learning process, maintaining a distinction between the content as intended, as practised, as experienced, and as evaluated. A challenge for both didactics and life-world phenomenology is to what extent they contain conceptually satisfying answers to the question of how teaching is seen as related to learning: in other words, how they explain pedagogical interaction as a movement from one ‘shared world’ to another. Conceptualising subject didactics for school settings is thus different from subject didactics aimed for understanding teaching, studying, and learning outside school settings. In philosophy, there are various ways to understand subject-centred and inter-subjectivity based conceptions of subjectivity.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Kullenberg, Tina,1968- (författare)
  • Högskolan KristianstadFakulteten för lärarutbildning (utgivare)
  • Högskolan KristianstadFakulteten för lärarutbildning (utgivare)
  • Högskolan KristianstadForskningsmiljön Arbete i skolan (AiS) (utgivare)

Sammanhörande titlar

  • Del av/supplement till:channel record
  • Ingår i:Didaktik and curriculum in ongoing dialogue185-203
  • Värdpublikation i annat formatDidaktik and curriculum in ongoing dialogue9780367568085

Internetlänk

Inställningar Hjälp

Ingår i annan publikation. Gå till titeln Didaktik and curriculum in ongoing dialogue

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy