Transformationer av transformationer : en tvärvetenskaplig studie av elevers?meningsskapande genom transformationer av representationer i naturvetenskaplig undervisning /Kristina Danielsson, Ewa Bergh Nestlog, Fredrik Jeppsson, Kok-Sing Tang.
E-artikel/E-kapitelSvenska2023
Förlag, utgivningsår, omfång ...
Publicerad:2023
texttxtrdacontent
computercrdamedia
online resourcecrrdacarrier
Nummerbeteckningar
LIBRIS-ID:7r6f93cx5z3g9z0m
Kompletterande språkuppgifter
Språk:svenska
Anmärkningar
I naturvetenskapliga klassrum används olika former av representationer av ett?ofta abstrakt och svårfångat ämnesinnehåll, som till exempel kraft och skuggbildning. Det är också vanligt att eleverna genomför undersökningar av fenomen som de sedan ska beskriva och förklara, i samtal eller genom skrift och bild. I det här projektet undersökte vi hur elever och lärare i mellanstadieklassrum?arbetade med att representera dels fenomenen ljus och skugga, dels kraft och motkraft i fysikundervisningen.