Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:22192419 > Maintenance strateg...

  • Espling, Ulla (författare)

Maintenance strategy for a railway infrastructure in a regulated environment [Elektronisk resurs]

  • E-bokAvhandlingEngelska2007

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • LuleåLuleå tekniska universitet2007
  • 29

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:22192419
  • http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-18199uri
  • urn:nbn:se:ltu:diva-18199urn
  • 76078b80-92c9-11dc-a823-000ea68e967b

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska

Ingår i deldatabas

Serie

  • Doctoral thesis / Luleå University of Technology 1 jan 1997 → …1402-1544

Anmärkningar

  • Godkänd; 2007; 20071114 (ysko)
  • Diss. (sammanfattning), 2007
  • gratis
  • The operation and maintenance of railway infrastructure is complex, strictly regulated by government legislation, and must be working in close cooperation with all the stakeholders including customers involved, in order to avoid sub optimization. The business configuration of the Swedish Railway system makes it very difficult to optimize the entire railway operation, as many times its stakeholders have conflicting demands. Furthermore, the issues are made more complex by mixed traffic with varying speed and axle load. Thus, developing an integrated and holistic operational and maintenance policy is complex considering multiple stakeholders with varying and conflicting interest and business demand. In Sweden, the railway sector is divided into various business areas owned and operated by independent organizations or companies. Banverket is a government authority responsible for the Swedish railway infrastructure administration and also responsible for research and development work in the railway sector. In 1998, Banverket was reorganized into a client/contractor organization in order to increase the effectiveness and efficiency of the railway infrastructure. This research describes and analyzes, how Banverket administrates the government owned infrastructure according to the stakeholders' including government, and customers' demands. Based on this, literature/case studies, interviews and real life experiences, a conceptual framework has been developed that describes all the factors that the infrastructure manager has to consider. The purpose of the framework is to help the infrastructure manager to make decisions with a more proactive maintenance approach that will improve the whole railway transport system and satisfy its customers. The factors are classified as how important they are for the maintenance strategy, i.e. how large their impact is on the capacity and transport quality, and how flexible they are, i.e. can the infrastructure manager influence them with available resources. The framework also describes whether the factors are strategic, tactical or operative, and how they are related to each other and how it will affect the railway system, if one of them is changed. The framework considers the parliamentary transport policy goals, laws and regulations, demands on health, safety and environment, interaction between vehicle and track, as well as between infrastructure manager and maintenance contractor. Problems associated for managing infrastructure maintenance strategy, some of the factors like, partnering and outsourcing, benchmarking and risk management are also studied, analyzed and discussed. The work has been conducted in close cooperation with Banverket and other partners associated with railway. Banverket has used this framework, while formulating their internal strategy, to achieve effective and efficient operation and maintenance.
  • Drift och underhåll av järnvägsinfrastruktur är komplex, strikt reglerad av lagar och regelverk och måste ske i nära samarbete med alla järnvägens intressenter för att undvika suboptimering.Den rådande affärsstrukturen för den svenska järnvägen, med alla dess aktörer, som ibland har motstridiga krav och önskemål, gör det svårt att optimera för drift och underhåll. Situationen försvåras ytterligare av att banorna trafikera av blandad trafik, dvs. av gods- och passagerartåg med varierande hastighet och axellast. Att utveckla och integrera en holistisk underhållsstrategi som beaktar alla intressenters krav för att öka hela järnvägssystemets effektivitet kräver någon form av beslutsstöd.Den svenska järnvägen är uppdelad i flera olika affärsområden som ägs och drivs av nya oberoende organisationer och företag. Banverket är den myndighet som ansvarar för järnvägsinfrastrukturen. I egenskap av myndighet har Banverket sektoransvaret för forskning och utveckling inom järnvägssektorn. Ökade krav på effektivisering medförde att Banverket 1998 delades upp i en beställar- och utförarorganisation.I det här forskningsarbetet beskrivs och analysera hur Banverket förvaltar statens spåranläggningar enligt statens och intressenternas krav. Baserat på detta har ett begreppsmässigt ramverk utvecklats som beskriver de faktorer som förvaltaren av järnväg måste ta hänsyn till. Syftet är att ramverket skall hjälpa förvaltaren att fatta beslut som medför ett mer proaktivt underhållsarbete kan genomföras, som främjar hela transportsystemet och dess intressenter. Faktorerna i ramverket klassas i hur viktiga de är för underhållsstrategin dvs. hur stor deras inverkan är på kapacitet och transportkvalitet, hur flexibla de är och om förvaltaren kan påverka dessa med tillgängliga resurser.Ramverket beskriver också om faktorerna har strategisk, taktisk eller operativ inverkan samt hur de är relaterade till varandra och hur systemet påverkas om en av faktorerna förändras. Ramverket tar hänsyn till de övergripande transportpolitiska målen, lagar och regelverk, krav på hälsa, säkerhet och miljö, samspelet mellan fordon och bana respektive mellan förvaltare och underhållsentreprenör. Emedan ramverket speglas mot en beställar- och utförarorganisation har även outsourcing, partnering, benchmarking och riskanalys beaktats.Arbetet har utfört i nära samarbete med Banverket och andra järnvägsintressenter. Banverket har tillämpat ramverket för att ta fram underhållsstrategier för att göra drift och underhållsverksamheten mer effektiv.

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Luleå tekniska universitetInstitutionen för samhällsbyggnad och naturresurser (utgivare)

Sammanhörande titlar

  • Del av/supplement till:channel record

Seriebiuppslag

  • Doctoral thesis / Luleå University of Technology 1 jan 1997 → …1402-1544

Internetlänk

Inställningar Hjälp

Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS

Kontakta ditt bibliotek, eller sök utanför LIBRIS. Se högermenyn.

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy