Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder [Elektronisk resurs] Handledning och överföring av yrkeskunnande
-
Hultman, Glenn 1947- (författare)
-
Wedin, Ann-Sofi 1961- (författare)
-
Schoultz, Jan (författare)
-
- Linköpings universitet Institutionen för beteendevetenskap och lärande (utgivare)
-
-
Alternativt namn: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
-
Alternativt namn: IBL
-
Alternativt namn: Engelska: Linköping University Department of Behavioural Science and Learning
-
Alternativt namn: Department of Behavioural Science and Learning, Linköping University
-
Se även: Linköpings universitet Institutionen för beetendevetenskap
-
Se även: Linköpings universitet Institutionen för utbildningsvetenskap
-
- Linköpings universitet Utbildningsvetenskap (utgivare)
-
-
Alternativt namn: Linköpings universitet. Utbildningsvetenskap och lärarutbildning
-
Alternativt namn: Linköping University. Faculty of Edcuational Sciences
-
- Linköpings universitet Institutionen för beteendevetenskap och lärande (utgivare)
-
-
Alternativt namn: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
-
Alternativt namn: IBL
-
Alternativt namn: Engelska: Linköping University Department of Behavioural Science and Learning
-
Alternativt namn: Department of Behavioural Science and Learning, Linköping University
-
Se även: Linköpings universitet Institutionen för beetendevetenskap
-
Se även: Linköpings universitet Institutionen för utbildningsvetenskap
-
- Linköpings universitet Institutionen för beteendevetenskap och lärande (utgivare)
-
-
Alternativt namn: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
-
Alternativt namn: IBL
-
Alternativt namn: Engelska: Linköping University Department of Behavioural Science and Learning
-
Alternativt namn: Department of Behavioural Science and Learning, Linköping University
-
Se även: Linköpings universitet Institutionen för beetendevetenskap
-
Se även: Linköpings universitet Institutionen för utbildningsvetenskap
-
Pedagogiskt arbete (medarbetare)
- Jönköping Högskolan i Jönköping 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Didaktisk Tidskrift. - 1101-7686. ; 22:2, 335-358
-
Läs hela texten
-
Läs hela texten
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- Det som fokuseras i denna artikel är handledningen under den verksamhetsförlagda delen i lärarutbildningen (VFU). Vi har ett intresse för vad som händer i samspelet mellan handledare och studerande och finner inte tydliga analyser av detta i tidigare studier. Från en omfattande internationell forskningsöversikt (Clarke, Triggs & Nielsen, 2012) kan man dra liknande slutsatser. Forskning om lärarutbildning har sammanfattats vid flera tillfällen. Många forskare påpekar dock att forskningsområdena lärarutbildning respektive lärande ofta är åtskilda (t ex. Oser & Baeriswyl, 2001; Wideen, Mayer– Smith & Moon, 1998). Ahlström & Kallos (1996) fokuserar den svenska forskningen (se även Hegender, 2010) och noterar att forskningen uppmärksammat praktikperiodens betydelse men inte analyserat vadstudenterna lär sig under skolpraktiken. De konstaterar att undervisningsmönster och uppfattningar om yrket snarare förstärks än ifrågasätts. En studie av Timperley (2001) som ligger inom vårt intresseområde fokuserar på handledares samtal inom ramen för ett träningsprogram i lärarutbildningen. Det finns många studier redovisade men merparten fokuserar på andra aspekter än lärandet och överföringsprocesser. Vi är intresserade av hur handledarna delger sitt yrkeskunnande till sina adepter. Med andra ord kombinerar vi här lärarutbildning och lärande.
Ämnesord
- Social Sciences (hsv)
- Samhällsvetenskap (hsv)
Indexterm och SAB-rubrik
- lärarutbildning
- lärare
- praktikperioden
- kunskapsbildning
- lärlingsskap
Inställningar
Hjälp
Beståndsinformation saknas