Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:12165157 > Skriva för att lära :

Dysthe, Olga: Skrive for å lære.

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning / Olga Dysthe, Frøydis Hertzberg, Torlaug Løkensgard Hoel ; översättning: Sten Andersson.

Dysthe, Olga (författare)
Hertzberg, Frøydis (författare)
Hoel, Torlaug Løkensgard, 1939- (författare)
Alternativt namn: Løkensgard Hoel, Torlaug, 1939-
Andersson, Sten (översättare)
ISBN 9789144069166
2., [rev.] uppl.
Publicerad: Lund : Studentlitteratur, 2011
Tillverkad: Ungern
Svenska 223 s.
  • Bok
Innehållsförteckning Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • 1. Viktiga grundstenar -- 2. Läsa för att skriva -- 3. Skrivprocessen -- 4. Utforskande facklitterärt skrivande -- 5. Facklitterärt skrivande i ett retoriskt perspektiv -- 6. Användning av källor -- 7. Uppsatsskrivande : korta uppsatser -- 8. Den stora uppsatsen: bachelor- och masteruppsatsen -- 9. Studiekamraters respons och skrivargrupper -- 10. Samarbetsskrivande och samförfattarskap. 
  • Detta är en introduktionsbok som visar att skrivandet är ett viktigt redskap för lärande och tankeutveckling. Läsaren introduceras i olika sätt att läsa och föra anteckningar, olika skrivstrategier samt sätt att strukturera en facktext. Här finns också råd om hur man startar skrivar- och responsgrupper, hur skrivarhandledning bör se ut och kriterier för bedömning. Den populära Skriva för att lära kommer här i en andra reviderad upplaga. I boken finns nya kapitel, bland annat om större skrivuppgifter inom utbildningen, och den innehåller konkret hjälp till studenter som önskar skriva texter med hög kvalitet. Boken vänder sig till såväl studenter i högre utbildning som deras lärare och är aktuell för alla som skriver facktexter. 

Ämnesord

Inlärning  (sao)
Uppsatsskrivning  (sao)
Skrivprocessen  (sao)
Högskolan  (sao)
Report writing ; (¡ Composition and exercises)  (LCSH)
Learning  (LCSH)
Universities and colleges  (LCSH)
Academic writing  (LCSH)

Indexterm och SAB-rubrik

Aefe Redigeringsteknik: uppsatser och rapporter
Eaaca Pedagogisk psykologi: psykomotoriska och sensoriska processer

Klassifikation

808.02 (DDC)
808.066 (DDC)
Aefe (kssb/8)
Eaaca (kssb/8)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 99 bibliotek. 

Bibliotek i norra Sverige (12)

Ange som favorit

Bibliotek i Mellansverige (20)

Ange som favorit

Bibliotek i Stockholmsregionen (16)

Ange som favorit

Bibliotek i östra Sverige (4)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (27)

Ange som favorit

Bibliotek i södra Sverige (20)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy