Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:10953939 > Att förstå skolans ...

Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer / Björn Andersson.

Andersson, Björn, 1939- (författare)
ISBN 9789144052335
1. uppl.
Publicerad: Lund : Studentlitteratur, 2008
Tillverkad: Ungern
Svenska 392 s.
  • Bok
Innehållsförteckning Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • 1 Teoretisk bakgrund -- 2 Naturvetenskap för att förstå omvärlden -- DEL 1 System jorden -- 3 Jorden i rymden -- 4 Energiflödet på jorden -- 5 Människan och atmosfären -- 6 Vattnets kretslopp -- DEL 2 Biologi -- 7 Om biosfären och skolans biologi -- 8 Ekosystem -- 9 Fotosyntes, respiration och nedbrytning -- 10 Människokroppens byggnad och funktion -- 11 Livscykler -- 12 Genetik -- 13 Evolution -- DEL 3 Fysik och kemi -- 14 Energi -- 15 Temperatur och värme -- 16 Ljuset och dess egenskaper -- 17 Ljudet och dess egenskaper -- 18 Magnetism och elektricitet -- 19 Materiens byggnad och omvandlingar -- Bilaga: Var finns energin om den inte sitter i bindningarna?. 
  • Om en god vän som du bjudit hem ringer upp dig för att få reda på vägen så frågar du Var är du nu? Det är först när du vet detta som du kan vara till hjälp. I skolan bjuder vi in eleverna till naturvetenskapens värld. För att hjälpa dem att finna vägar till denna måste frågan Var är du nu? ställas och besvaras. Detta har gjorts sedan 1980-talet av ämnesdidaktiska forskare världen över. De har studerat naturvetenskaplig undervisning och hur elever uppfattar och resonerar om olika aspekter av omvärlden. Exempel på sådana är jorden i rymden, ljus, ljud, värme, el-kretsar, materiens egenskaper, människokroppen, livets kontinuitet och organismers samspel med varandra och sin omgivning. Forskningen har gett oss många och intressanta beskrivningar av elevers utgångsläge - deras vardagsföreställningar om naturvetenskapliga företeelser. Nya perspektiv på möjligheter och svårigheter att begripa skolans naturvetenskap har också öppnats. Resultaten hjälper läraren att navigera i klarare sikt då han eller hon planerar och genomför sin undervisning. Boken består av tre delar: System jorden, Biologi samt Fysik och kemi. En webbplats med fördjupande artiklar ingår också. 

Ämnesord

Grundskolan  (sao)
Naturvetenskap  -- studier och undervisning -- forskning (sao)
Education, Elementary  (LCSH)
Elementary schools  (LCSH)

Indexterm och SAB-rubrik

Eabu.02 Pedagogisk metodik: naturvetenskap: allmän instrumentlära

Klassifikation

507.1 (DDC)
Eabu.02 (kssb/8)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 44 bibliotek. 

Bibliotek i norra Sverige (4)

Ange som favorit

Bibliotek i Mellansverige (11)

Ange som favorit

Bibliotek i Stockholmsregionen (4)

Ange som favorit

Bibliotek i östra Sverige (4)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (11)

Ange som favorit

Bibliotek i södra Sverige (10)

Ange som favorit

Sök utanför LIBRIS

Hjälp
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy