Förskolans utbildning i Antropocen [Elektronisk resurs]
-
Ärlemalm-Hagser, Eva, 1958- (författare)
-
BUSS:Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet (medarbetare)
-
Mälardalens universitet Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (utgivare)
- Publicerad: 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - 1401-6788. ; 27:3, 96-117
-
Läs hela texten
-
Läs hela texten
-
Läs hela texten
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- Förskolebarnet har historiskt setts som utvecklings- och framtidsprojekt i strävan för ett bättre samhälle. I den senaste Läroplan för förskolan (Skolverket, 2018) har det politiska begreppet hållbar utveckling (HU) lagts till både i förskolans värdegrund och i förtydligande målskrivningar. I denna artikel presenteras en narrativ studie om förskolans utbildning med fokus på förskolans roll och förskolebarns lärande i antropocen. Studien har en kritisk teoretisk bas där empirin utgörs av förskollärares berättelser om sitt arbete med utbildning för hållbarhet i förskolan. Kritisk forskning om utbildning för hållbarhet har gett stöd i analysen av förskollärarnas narrativa berättelser. Specifikt har frågor om vilka kunskaper som ses som avgörande kunskapsinnehåll för förskolebarn och vilken roll förskolan har i den tid som definieras som antropocen studerats. Resultatet visar att antropocen som begrepp inte används i förskollärarnas beskrivningar av utbildningen. Dock, framträder i deras berättelser en utbildning där arbetet för en hållbar jord ses som ett grundläggande innehåll och där barns lärande innebär att lära om hållbar resurshantering, källsortering och att lära i och om naturen. Slutligen ger en svag styrning och ledarskap sig tillkänna där hållbar utveckling som begrepp inte ger stöd för tolkningar och förståelser om att arbeta i en utmanande tid i relationen människa och natur
Ämnesord
- Social Sciences (hsv)
- Educational Sciences (hsv)
- Pedagogy (hsv)
- Samhällsvetenskap (hsv)
- Utbildningsvetenskap (hsv)
- Pedagogik (hsv)
Genre
- government publication (marcgt)
Indexterm och SAB-rubrik
- antropocen
- barndom
- förskola
- narrativ metod
- kritisk teori
Inställningar
Hjälp
Ingår i annan publikation. Gå till titeln
Pedagogisk forskning i Sverige