Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:xd38dj7svlkkwcn1 > Förskolans utbildni...

Förskolans utbildning i Antropocen [Elektronisk resurs]

Ärlemalm-Hagser, Eva, 1958- (författare)
BUSS:Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet (medarbetare)
Mälardalens universitet Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (utgivare)
Publicerad: 2022
Svenska.
Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige. - 1401-6788. ; 27:3, 96-117
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-artikel/E-kapitel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Förskolebarnet har historiskt setts som utvecklings- och framtidsprojekt i strävan för ett bättre samhälle. I den senaste Läroplan för förskolan (Skolverket, 2018) har det politiska begreppet hållbar utveckling (HU) lagts till både i förskolans värdegrund och i förtydligande målskrivningar. I denna artikel presenteras en narrativ studie om förskolans utbildning med fokus på förskolans roll och förskolebarns lärande i antropocen. Studien har en kritisk teoretisk bas där empirin utgörs av förskollärares berättelser om sitt arbete med utbildning för hållbarhet i förskolan. Kritisk forskning om utbildning för hållbarhet har gett stöd i analysen av förskollärarnas narrativa berättelser. Specifikt har frågor om vilka kunskaper som ses som avgörande kunskapsinnehåll för förskolebarn och vilken roll förskolan har i den tid som definieras som antropocen studerats. Resultatet visar att antropocen som begrepp inte används i förskollärarnas beskrivningar av utbildningen. Dock, framträder i deras berättelser en utbildning där arbetet för en hållbar jord ses som ett grundläggande innehåll och där barns lärande innebär att lära om hållbar resurshantering, källsortering och att lära i och om naturen. Slutligen ger en svag styrning och ledarskap sig tillkänna där hållbar utveckling som begrepp inte ger stöd för tolkningar och förståelser om att arbeta i en utmanande tid i relationen människa och natur 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Educational Sciences  (hsv)
Pedagogy  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Utbildningsvetenskap  (hsv)
Pedagogik  (hsv)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

antropocen
barndom
förskola
narrativ metod
kritisk teori
Inställningar Hjälp

Ingår i annan publikation. Gå till titeln Pedagogisk forskning i Sverige

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy