Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:x74v5hxzvvrrd1hp > Godkänd i svenska?

Godkänd i svenska? [Elektronisk resurs] Bedömning och analys av gymnasieelevers texter

Östlund-Stjärnegårdh, Eva, 1949- (författare)
Liberg, Caroline (opponent)
Uppsala universitet Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet (utgivare)
Publicerad: Uppsala : Institutionen för nordiska språk, 2002
Svenska 219
Serie: Skrifter / utgivna av Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 0083-4661 0083-4661
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bokAvhandling(Diss. Uppsala : Uppsala universitet, 2002)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • This thesis deals with the assessment of school texts by students in Swedish upper-secondary school or in the corresponding adult education and concentrates on what differs between the grades Pass and Fail . The 60 texts used in the survey come from the 1997 archives of the national test construction group. A questionnaire to teachers asks what criteria are most important when distinguishing between Pass and Fail. The five criteria pointed out are Holistic scoring, Relevant content, The connecting thought, Sentence structure and How the student has followed the instructions. The most salient result regarding grades is the difference between grades from the students’ own teachers and from the independent assessors. Ten texts have received a Fail from the student’s own teacher, but as many as 35 get an average Fail from three assessors. There is variation in assessment, but 18 Fail texts and 18 Pass texts get a unanimous grade. Quantitative analyses of the 60 texts show a definite correlation between grade and number of words. However, the Fail-groups among narrative, expository and argumentative texts contain both the shortest and the longest texts. School texts are longer now than thirty years ago, especially texts with low grades. Sentences and words have become shorter. Coherence is investigated by a method of reference cohesion. No clear difference between Pass and Fail texts can be found, but between types of essay topics. Also important is the organization of the text and its paragraphs, a factor which separates Fail and Pass texts. Various aspects of sentence structure show better results in the Pass texts. The thesis is concluded with a commentary on the demands of the last compulsory course in Swedish. The needed level is argued to be the ability to write for an unknown reader. 

Ämnesord

Humanities and the Arts  (hsv)
Languages and Literature  (hsv)
Specific Languages  (hsv)
Humaniora och konst  (hsv)
Språk och litteratur  (hsv)
Studier av enskilda språk  (hsv)
HUMANITIES and RELIGION  (svep)
Languages and linguistics  (svep)
Scandinavian languages  (svep)
HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP  (svep)
Språkvetenskap  (svep)
Nordiska språk  (svep)
Nordiska språk  (uu)
Scandinavian Languages  (uu)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Scandinavian languages - general
Upper-secondary school
school texts
grades
assessment
Swedish
national tests
writing
manipulated texts
sentence structure
holistic scoring
Nordiska språk - allmänt
Gymnasieskola
elevtext
betyg
bedömning
svenska
nationella prov
skrivande
manipulerade texter
meningsbyggnad
helhetsbedömning
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Övriga bibliotek (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy