Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:w58rl3k7t9bh94f1 > Digital competence ...

Digital competence and digital literacy in higher education research [Elektronisk resurs] Systematic review of concept use

Spante, Maria, 1967- (författare)
Sofkova Hashemi, Sylvana, 1969- (författare)
Lundin, Mona (författare)
Algers, Anne (författare)
LINA (medarbetare)
Högskolan Väst Institutionen för ekonomi och it (utgivare)
Publicerad: Taylor & Francis, 2018
Engelska.
Ingår i: Cogent Education. ; 5:1, 1-21
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-artikel/E-kapitel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Digital competence and digital literacy are concepts that are increasingly used in public discourse. However, how the concepts are used and how they are defined remains unclear. This paper presents a systematic review of research where these concepts are used in higher education research. The aim is to establish an understanding of referencing strategy to digital literacy and digital competence over time, disciplines, countries, methods and level of analysis. Three databases were used in the systematic literature review: Web of Science, Scopus and Education Resources Information Centre. We delimited the search to title, abstract and keywords in the databases. Inclusion criteria were peer-reviewed publications written in English. Initially 107 publications between 1997 and 2017 were found, with 28 addressing digital competence and 79 digital literacy. Our review demonstrates that there is a range of definitions used in higher education research. They vary depending on if the concepts are defined by policy, research or both and whether they focus on technical skills or social practices. This review indicates directions for further research in higher education i) do more research based on critical perspectives to avoid commonsensical use of the concepts, ii) take the development of definitions of these concepts seriously iii) avoid cross-referencing incompatibilities and finally iv) engage in critical investigations regarding the legitimacy of policy over research in the domain of higher education research. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Media and Communications  (hsv)
Information Systems, Social aspects  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Medie- och kommunikationsvetenskap  (hsv)
Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning  (hsv)
Informatik  (hv)
Informatics  (hv)
Work Integrated Learning  (hv)
Arbetsintegrerat lärande  (hv)

Indexterm och SAB-rubrik

digital literacy
digital competence
higher education
systematic literature review
Inställningar Hjälp

Beståndsinformation saknas

Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy