Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:vbdx512cs3k4j4v2 > Deliberation och kr...

Deliberation och kritik i förskolans undervisning för hållbar utveckling [Elektronisk resurs] ”så att det bli snällt där i världen”

Hedefalk, Maria (författare)
Caiman, Cecilia (författare)
Ottander, Christina, 1962- (författare)
UmSER (medarbetare)
Umeå universitet Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten (utgivare)
Publicerad: Lärarstiftelsen, Lärarförbundets vetenskapliga råd, Lärarförlaget, 2022
Svenska.
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. - 2000-9674. ; 10:2, 88-108
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-artikel/E-kapitel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Artikeln visar på hur undervisning i form av drama kan ge barn möjligheter att delibereraoch utveckla kritiska resonemang kring hållbarhetsfrågor. Syftet är tvådelat, att iden-tifiera konfliktområden som konstitueras, samt att bidra med didaktiska komponentersom är betydelsefulla för att stödja sådan undervisning. Vi har utifrån en pragmatiskansats identifierat följande konfliktområden i samtalsprocessen: behovsanpassad för-delning, resursvis fördelning, fördelning utifrån merit och att dela lika. Utifrån dessa harvi extraherat didaktiska komponenter som ger möjlighet till deliberativa och kritiskasamtal: att leva sig in i en annans perspektiv, inkludera faktakunskaper, uttrycka och lyssnatill olika lösningar och att ställa olika lösningsförslag mot varandra, möjligheten att ändrasin ståndpunkt och slutligen att temporärt kunna ta ställning. I en osäker och föränderligvärld förmodas prövande och att föreställa sig det som ännu inte finns vara betydelse-fullt i utbildningen. 
  • This study examines teaching for sustainable development. The purpose is twofold,to identify areas of conflict that are constituted in the teaching, and to contribute withto identify areas of conflict that are constituted in the teaching, and to contribute withdidactic components that are important in teaching with focus on deliberating anddidactic components that are important in teaching with focus on deliberating andconducting critical discussions. We have started from a pragmatic approach to identifyconducting critical discussions. We have started from a pragmatic approach to identifythe conflicts that arose in the conversation process:the conflicts that arose in the conversation process: needs-adapted distributionneeds-adapted distribution,, resource-resource-based distributionbased distribution,, distribution based on meritdistribution based on merit andand sharing equallysharing equally. Based on the conflict. Based on the conflictareas, we have extracted didactic components that provide the opportunity for delibera-areas, we have extracted didactic components that provide the opportunity for delibera-tive and critical conversations:tive and critical conversations: empathy with another's perspectiveempathy with another's perspective,, include factual know-include factual know-ledgeledge,, express and listen to different solutions and to set different solution proposals againstexpress and listen to different solutions and to set different solution proposals againsteach othereach other,, the opportunity to change one's standpointthe opportunity to change one's standpoint, and finally, and finally being able to temporarilybeing able to temporarilytake a standtake a stand. In an uncertain and changing world, trying-out and imagining what does. In an uncertain and changing world, trying-out and imagining what doesnot yet is presumed to be significant in education.not yet is presumed to be significant in education. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Educational Sciences  (hsv)
Pedagogical Work  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Utbildningsvetenskap  (hsv)
Pedagogiskt arbete  (hsv)
pedagogiskt arbete  (umu)
educational work  (umu)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Deliberation
Criticism
Sustainable development
Preschool
Drama
deliberation
kritik
hållbar utveckling
förskola
drama
Inställningar Hjälp

Ingår i annan publikation. Gå till titeln Forskning om undervisning och lärande

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy