Deliberation och kritik i förskolans undervisning för hållbar utveckling [Elektronisk resurs] ”så att det bli snällt där i världen”
-
Hedefalk, Maria (författare)
-
Caiman, Cecilia (författare)
-
Ottander, Christina, 1962- (författare)
-
UmSER (medarbetare)
-
Umeå universitet Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten (utgivare)
- Publicerad: Lärarstiftelsen, Lärarförbundets vetenskapliga råd, Lärarförlaget, 2022
- Svenska.
-
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. - 2000-9674. ; 10:2, 88-108
-
Läs hela texten
-
Läs hela texten
-
Läs hela texten
- Relaterad länk:
-
http://www.umu.se/ (Värdpublikation)
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- Artikeln visar på hur undervisning i form av drama kan ge barn möjligheter att delibereraoch utveckla kritiska resonemang kring hållbarhetsfrågor. Syftet är tvådelat, att iden-tifiera konfliktområden som konstitueras, samt att bidra med didaktiska komponentersom är betydelsefulla för att stödja sådan undervisning. Vi har utifrån en pragmatiskansats identifierat följande konfliktområden i samtalsprocessen: behovsanpassad för-delning, resursvis fördelning, fördelning utifrån merit och att dela lika. Utifrån dessa harvi extraherat didaktiska komponenter som ger möjlighet till deliberativa och kritiskasamtal: att leva sig in i en annans perspektiv, inkludera faktakunskaper, uttrycka och lyssnatill olika lösningar och att ställa olika lösningsförslag mot varandra, möjligheten att ändrasin ståndpunkt och slutligen att temporärt kunna ta ställning. I en osäker och föränderligvärld förmodas prövande och att föreställa sig det som ännu inte finns vara betydelse-fullt i utbildningen.
- This study examines teaching for sustainable development. The purpose is twofold,to identify areas of conflict that are constituted in the teaching, and to contribute withto identify areas of conflict that are constituted in the teaching, and to contribute withdidactic components that are important in teaching with focus on deliberating anddidactic components that are important in teaching with focus on deliberating andconducting critical discussions. We have started from a pragmatic approach to identifyconducting critical discussions. We have started from a pragmatic approach to identifythe conflicts that arose in the conversation process:the conflicts that arose in the conversation process: needs-adapted distributionneeds-adapted distribution,, resource-resource-based distributionbased distribution,, distribution based on meritdistribution based on merit andand sharing equallysharing equally. Based on the conflict. Based on the conflictareas, we have extracted didactic components that provide the opportunity for delibera-areas, we have extracted didactic components that provide the opportunity for delibera-tive and critical conversations:tive and critical conversations: empathy with another's perspectiveempathy with another's perspective,, include factual know-include factual know-ledgeledge,, express and listen to different solutions and to set different solution proposals againstexpress and listen to different solutions and to set different solution proposals againsteach othereach other,, the opportunity to change one's standpointthe opportunity to change one's standpoint, and finally, and finally being able to temporarilybeing able to temporarilytake a standtake a stand. In an uncertain and changing world, trying-out and imagining what does. In an uncertain and changing world, trying-out and imagining what doesnot yet is presumed to be significant in education.not yet is presumed to be significant in education.
Ämnesord
- Social Sciences (hsv)
- Educational Sciences (hsv)
- Pedagogical Work (hsv)
- Samhällsvetenskap (hsv)
- Utbildningsvetenskap (hsv)
- Pedagogiskt arbete (hsv)
- pedagogiskt arbete (umu)
- educational work (umu)
Genre
- government publication (marcgt)
Indexterm och SAB-rubrik
- Deliberation
- Criticism
- Sustainable development
- Preschool
- Drama
- deliberation
- kritik
- hållbar utveckling
- förskola
- drama
Inställningar
Hjälp
Ingår i annan publikation. Gå till titeln
Forskning om undervisning och lärande