Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:v474q9gpsxcr7066 > Medborgarkunskap i ...

Medborgarkunskap i fokus [Elektronisk resurs] Samhällskunskapsundervisning för nyanlända

Odenstad, Christina, 1970- (författare)
Lödén, Hans, 1951- (preses)
Samuelsson, Johan, 1968- (preses)
Nyhlén, Jon (opponent)
Karlstads universitet Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013) (utgivare)
ISBN 9789170639715
Publicerad: Karlstad : Karlstads universitet, 2018
Svenska.
Serie: Karlstad University Studies, 1403-8099 1403-8099
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bokAvhandling(Diss. Karlstad : Karlstads universitet, 2018)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • This thesis focusses on the concept of citizenship in teaching civics to newly arrived immigrant pupils. The aim is to investigate how citizenship is expressed in the subject of civics. My empirical contribution is to show how different dimensions of citizenship appear, but also to aid understanding of the teaching on the basis of the existing contextual situation. Using analytical tools from the field of teaching, the thesis explores the content (what), form (how), and aim (why) of the teaching, as well as its adaptation to different groups of pupils (for whom). Hereby, I provide a methodological contribution, by showing that concepts from the field of teaching may enrich political science. This study analyses the teaching of civics using a theoretical structure based around three dimensions of citizenship: rights, participation, and identity. I have used political ethnography as a method. The empirical data consists of interviews with teachers, classroom observations, education and examination materials, and also regulatory and policy documents.  The results show that newly arrived immigrant pupils mostly receive education about citizenship regarding the dimension of rights and views of what constitutes a good citizen. Contextual factors such as school organisation, lack of time, and heterogeneous groups matter greatly for how the subject of civics is taught in practice. The discrepancy between policy and practise shows that the syllabus is unrealistic with regards to the actual situation.  The subject of civics may influence pupils’ views of citizenship. Within the limits given, the teachers have created a class that is mostly concerned with knowledge regarding civil, political, and social rights and obligations. The subject, such as it appears in this thesis, is a kind of moral education based on the teachers’ care for the pupils. The teaching appears as an introductory course in citizenship knowledge, and as a part in integrating new citizens into society.  
  • Skolan utgör en arena där medborgare formas och förbereds att delta i samhället. I denna avhandling står medborgarskap inom samhällskunskapsundervisning för nyanlända ungdomar i fokus. Syftet är att visa hur olika medborgarskapsdimensioner framträder samt skapa förståelse för varför undervisningen utformas som den gör utifrån de omständigheter som råder.  Resultatet visar en diskrepans mellan policy och praktik, där kursplanen framstår som närmast orealistisk i relation till kontextuella faktorer som skolorganisation, tidsbrist och elevgruppers heterogenitet avseende bakgrundsförutsättningar samt ämnes- och språkkunskaper. Detta påverkar lärarnas ämnesdidaktiska val av syfte, innehåll och utformning och därmed elevers medborgarskapande. För att undersöka konkret undervisning används politisk etnografi, med lärarintervjuer, klassrumsobservationer, undervisnings- och bedömningsmaterial samt styr- och policydokument som empiriskt material. Samhällskunskapsundervisningen framträder som medborgarkunskapsorientering kring demokrati samt civila, politiska och sociala rättigheter och skyldigheter. Kunskaperna är tänkta att bidra till delaktighet i samhället, vilket kan skapa en känsla av tillhörighet. Nyanlända ungdomar ges härmed möjlighet att förstå och integreras i samhället.  

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Political Science  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Statsvetenskap  (hsv)
Statsvetenskap  (kao)
Political Science  (kao)

Indexterm och SAB-rubrik

citizenship
citizen
civics
teaching
didactics
newly arrived immigrants
medborgarskap
medborgare
nyanlända
samhällskunskap
ämnesdidaktik
undervisning
bedömning
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 2 bibliotek. 

Bibliotek i Stockholmsregionen (1)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy