Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:r2zk2qdqppkql3rl > Jämförelse mellan i...

Jämförelse mellan intermittenta och heldragna kantlinjers funktion på tvåfältsvägar [Elektronisk resurs]

Lundkvist, Sven-Olof (författare)
Statens väg- och transportforskningsinstitut (utgivare)
Publicerad: Linköping : Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2008
Svenska 23
Serie: VTI rapport, 0347-6030 0347-6030 ; 621
Ingår i:
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bok
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • På tvåfältsvägar har man hittills, av kostnadsskäl, nästan uteslutande använt intermittenta kantmarkeringar. I dag anger emellertid Vägars och Gators Utformning, VGU, att man på dessa vägar, som alternativ till intermittent, 0,15 m bred linje, kan lägga en heldragen linje med bredden 0,10 m. Frågan är vilken typ av kantmarkering som är att föredra, dels från kostnadssynpunkt, dels med tanke på trafikanternas behov. Det skulle kunna vara så att en heldragen kantlinje har bättre hållbarhet än en intermittent och därmed får lägre livscykelkostnad, LCC. Vidare skulle det kunna vara så att en heldragen kantmarkering har bättre synbarhet i mörker, vilket borde innebära förbättrad trafiksäkerhet om inte den förbättrade synbarheten tas ut i högre hastighet. För att jämföra funktionen hos intermittenta och heldragna kantmarkeringar lades två provsträckor, en på en 6-meters och en på en 9-meters tvåfältsväg. På vardera vägen lades kantlinjerna intermittenta på ungefär halva sträckan och heldragna på den andra halvan. På den förstnämnda applicerades sprayplast, medan termoplastmassa användes på den andra, mer trafikerade, vägen. Det primära syftet var att undersöka torra vägmarkeringars retroreflexion och synbarhet i mörker under en tvåårsperiod. Ytterligare ett syfte var att studera funktionen under vintern, för att få en uppfattning om lämplig nivå på ett kommande kravvärde gällande vinterperioden. Slutligen jämfördes personbilsförares spontant valda hastighet på sträckor med de två typerna av kantmarkering. 
  • Generally, so far, broken edge lines have been used on Swedish two-lane roads. However, today the regulations say that on these roads, the edge lines can be broken with the width of 0.15 m or continuous with the width of 0.10 m. The question is which design of edge line is to prefer: the broken or the continuous edge line? It might be that the continuous edge line has better durability than the broken line, and thereby lower life-cycle cost, LCC. Furthermore, the continuous line might have better visibility during its life-time, which in turn may lead to increased traffic safety, if better visibility does not also mean higher speed. With the aim to compare the performance of broken and continuous edge lines, two test roads - one with the width of 9 m and one with the width of 6 m - were used for a field trial. On each road, broken edge lines were applied at approximately half the distance of the road and continuous lines at the other half. On the narrow road, a spray plastic road marking material was used, while a thermoplastic material was used on the 9-metre road. The primary aim was to investigate the retroreflectivity and visibility of dry road markings during a period of two years. Another aim was to study the performance in winter-time, in order to get a basis for a revision of the Swedish regulations. Finally, the speed of free vehicles (not influenced by other vehicles) was measured and compared, using the two types of edge line. 

Ämnesord

Engineering and Technology  (hsv)
Civil Engineering  (hsv)
Infrastructure Engineering  (hsv)
Teknik och teknologier  (hsv)
Samhällsbyggnadsteknik  (hsv)
Infrastrukturteknik  (hsv)
70 Road: Maintenance  (vti)
70 Road: Maintenance  (vti)
22 Road: Traffic control and traffic information  (vti)
22 Road: Traffic control and traffic information  (vti)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Carriageway marking
Edge marking
Solid line
Broken line
Test
Measurement
Retroreflection
Visibility
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Övriga bibliotek (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy