Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:nzthz3ptl4cx83mv > "Hålla ordning, men...

"Hålla ordning, men inte överordning" [Elektronisk resurs] Köns- och maktperspektiv på uppförandenormer i svenska klassrumskulturer

Wester, Maria, 1960- (författare)
Bergenheim, Åsa (preses)
Vinterek, Monika (preses)
Hägglund, Solveig (opponent)
Umeå universitet Fakultet för lärarutbildning (utgivare)
Publicerad: Umeå : Svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, 2008
Svenska.
Serie: Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete, 1650-8858 1650-8858
Ingår i:
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bokAvhandling(Diss. Umeå : Umeå universitet, 2008)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • The aim of this study is to describe and analyse norms of behaviour in rhetoric and practice in Swedish classroom cultures with the aid of theories of gender and power. The study is based on observations of and interviews with pupils and teachers in three ninth form classes. On the basis of the six themes of the thesis, common norms of behaviour are on the whole discernible. The relation between rhetoric and practice may be summarised in the following way: the pupils and teachers express a desire for order and clear rules that are followed. If the rules are not followed, the pupils demand consistent and motivated consequences. The study shows, however, the everyday life at school does not work in this way but that there is some discrepancy between practice and rhetoric. The values stated in the curriculum, for example respect, solidarity and taking responsibility, are expressed in both the pupils’ and the teachers’ rhetoric. The values are used to describe a certain action or to motivate the norms of behaviour that are described as desirable. 
  • Denna studies syfte är att med hjälp av teorier om kön och makt beskriva och analysera uppförandenormer i retorik och praktik i svenska klassrumskulturer. Studien är baserad på observationer och intervjuer med elever och lärare i tre niondeklasser. Utifrån avhandlingens sex teman framträder i huvudsak gemensamma uppförandenormer i de tre skolorna. Relationen mellan retorik och praktik kan sammanfattas på följande sätt: elever och lärare uttrycker en önskan om ordning och tydliga regler som efterföljs. Om reglerna inte följs, efterfrågar eleverna konsekventa och motiverade påföljder. Studien visar dock att skolvardagen inte fungerar på det viset, utan det råder en viss diskrepans mellan praktik och retorik. Läroplanens framskrivna värden, exempelvis respekt, solidaritet och ansvarstagande, framträder i både elevers och lärares retorik. Dessa värden används för att förklara ett visst handlande eller motivera de uppförandenormer som beskrivs som önskvärda. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Educational Sciences  (hsv)
Pedagogical Work  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Utbildningsvetenskap  (hsv)
Pedagogiskt arbete  (hsv)
SOCIAL SCIENCES  (svep)
Social sciences  (svep)
Pedgogical work  (svep)
SAMHÄLLSVETENSKAP  (svep)
Socialvetenskap  (svep)
Pedagogiskt arbete  (svep)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Behaviour
norm
gender
power
school culture
klassrum
Uppförande
normer
kön
makt
skolkultur
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Övriga bibliotek (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy