Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:nzfwvjv2l599m8fn > Healthy learning mi...

Healthy learning mind – Effectiveness of a mindfulness program on mental health compared to a relaxation program and teaching as usual in schools [Elektronisk resurs] A cluster-randomised controlled trial

Volanen, Salla-Maarit (författare)
Lassander, Maarit (författare)
Hankonen, Nelli (författare)
Santalahti, Päivi (författare)
Hintsanen, Mirka (författare)
Simonsen, Nina (författare)
Raevuori, Anu H. (författare)
Mullola, Sari (författare)
Vahlberg, Tero Juhani (författare)
But, Anna (författare)
Suominen, Sakari (författare)
Individ och samhälle VIDSOC (medarbetare)
Högskolan i Skövde Institutionen för hälsa och lärande (utgivare)
Högskolan i Skövde Forskningsspecialiseringen Hälsa och Lärande (utgivare)
Publicerad: Elsevier, 2020
Engelska.
Ingår i: Journal of Affective Disorders. - 0165-0327. ; 260, 660-669
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-artikel/E-kapitel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Background: Mindfulness-Based Interventions (MBIs) have shown promising effects on mental health among children and adolescents, but high-quality studies examining the topic are lacking. The present study assessed the effects of MBI on mental health in school-setting in an extensive randomised controlled trial. Methods: Finnish school children and adolescents (N = 3519), aged 12–15 years (6th to 8th graders), from 56 schools were randomized into a 9 week MBI group, and control groups with a relaxation program or teaching as usual. The primary outcomes were resilience, socio-emotional functioning, and depressive symptoms at baseline, at completion of the programs at 9 weeks (T9), and at follow-up at 26 weeks (T26). Results: Overall, mindfulness did not show more beneficial effects on the primary outcomes compared to the controls except for resilience for which a positive intervention effect was found at T9 in all participants (β=1.18, SE 0.57, p = 0.04) as compared to the relaxation group. In addition, in gender and grade related analyses, MBI lowered depressive symptoms in girls at T26 (β=−0.49, SE 0.21, p = 0.02) and improved socio-emotional functioning at T9 (β=−1.37, SE 0.69, p = 0.049) and at T26 (β=−1.71, SE 0.73, p = 0.02) among 7th graders as compared to relaxation. Limitations: The inactive control group was smaller than the intervention and active control groups, reducing statistical power. Conclusions: A short 9-week MBI in school-setting provides slight benefits over a relaxation program and teaching as usual. Future research should investigate whether embedding regular mindfulness-based practice in curriculums could intensify the effects.  

Ämnesord

Medical and Health Sciences  (hsv)
Health Sciences  (hsv)
Public Health, Global Health, Social Medicine and Epidemiology  (hsv)
Medicin och hälsovetenskap  (hsv)
Hälsovetenskaper  (hsv)
Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi  (hsv)
Individual and Society VIDSOC  (his)
Individ och samhälle VIDSOC  (his)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Mental health promotion
Mindfulness
Randomized controlled trial
School-based intervention
Inställningar Hjälp

Beståndsinformation saknas

Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy