Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:8kg6k9wr6tlml2qb > Samarbete genom samtal

Samarbete genom samtal [Elektronisk resurs] En samtalsanalytisk studie av multiprofessionella teamkonferenser inom smärtrehabilitering

Lundgren, Charlotte, 1974- (författare)
Linell, Per (preses)
Adelswärd, Viveka (preses)
Mäkitalo, Åsa (opponent)
Linköpings universitet Institutionen för kultur och kommunikation (utgivare)
Linköpings universitet Filosofiska fakulteten (utgivare)
Publicerad: Linköping : Linköping University Electronic Press, 2009
Svenska 259
Serie: Linköping Studies in Arts and Science, 0282-9800 0282-9800
Serie: Studies in Language and Culture, 1403-2570 1403-2570
Ingår i:
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bokAvhandling(Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2009)
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • The thesis investigates team talk and team collaboration from a dialogical perspec­tive, and is based on video recordings of 15 multi­professional team conferences involving a pain rehabilitation team. The analyses also draw upon a vast material of interviews, field notes and documents collected during almost a year of fieldwork at the clinic. The main purpose of the thesis is to shed light on some of the distinguish­ing linguistic features of such team confe­ren­ces and on the pragmatic strategies deployed by the team members in order to bring into play the variety of professional perspectives represented in the team. Ana­lyses of their lexical choices and interaction show three areas of responsibility: professional, overlapping and shared. Analyses of phases, activities and participant structures show how the team conferences can be understood as a specific type of institutional interaction, a communicative activity type that makes it possible both to share information and to reach a shared understanding of the patients’ problems. A deeper interactional analysis reveals pragmatic strategies enhancing the team’s multiprofessional com­munication: the identification and sorting of information, in-depth discussions of specific problems and decision-making procedures. The results illustrate central aspects of what is often called interprofessional competence within the field of health care, i.e. the ability to make the most of multiprofessional collabo­ration. The thesis adds to our understanding of team conferences as a communi­ca­tive activity type and increases our understanding of how participants can offer their perspec­tive through conversation, thereby making it possible for the others to adopt this perspective – in short, to achieve what is often referred to as a democratic dialogue. 
  •   Med utgångspunkt i ett dialogiskt perspektiv analyseras samtalen under teamkon­ferenserna i ett smärtrehabiliteringsteam för att beskriva språkliga strategier som stödjer samarbetet mellan företrädare för olika professioner. Analyserna baseras på videoinspelningar av 15 teamkonferenser (motsv. c:a 40 tim) samt fältanteck­ningar, intervjuer och dokument insamlade under ett knappt års fäl­tarbete. Analys­erna av ordförråd och interaktion visar att teammedlemmarnas ansvars­områden består av tre typer: professionsspecifika, delade och gemen­samma ansvarsom­råden. Analyser av faser, delaktiviteter och deltagarstruktur visar hur samtalen kan beskrivas som en form av inominstitutionella arbetsmöten, en verksamhetstyp som både ger möjlighet för teammedlemmarna att dela med sig av information till varandra och att nå en delad förståelse av patienternas situation och möjliga lös­ningar. Vidare har en mer omfattande interaktionsanalys resulterat i en beskriv­ning av språkliga strategier som stödjer samarbetet i teamet: inventering och sortering av information, fördjupande diskussioner av specifika problem samt för­handling och förankring av beslut. Analyserna visar också hur teammedlemmarna tillsammans definierar vilket förklaringsdjup som krävs i dis­kussionen av en viss aspekt av ett problem för att en delad förståelse av prob­lem och potentiella lös­ningar ska kunna uppnås. Tillsammans tydliggör resultaten några centrala aspek­ter av det som brukar kallas interprofessionell kompetens – förmågan att på ett socialt smidigt och interaktionellt effektivt sätt förhålla sig till och överskrida gränserna mellan olika professioners kompetens- och ansvarsområden. Avhandlingen bidrar till för­ståelsen av team­konferenser som verksamhetstyp och fördjupar förståelsen av hur samtalsdel­tagare kan göra sina respektive perspektiv tillgängliga för varandra – en grundläggande förutsättning för att uppnå det vi brukar kalla det goda samtalet.   

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Media and Communications  (hsv)
Communication Studies  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Medie- och kommunikationsvetenskap  (hsv)
Kommunikationsvetenskap  (hsv)
Humanities and the Arts  (hsv)
Languages and Literature  (hsv)
Specific Languages  (hsv)
Humaniora och konst  (hsv)
Språk och litteratur  (hsv)
Studier av enskilda språk  (hsv)
INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS  (svep)
Human communication  (svep)
TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN  (svep)
Kommunikation mellan människor  (svep)
HUMANITIES and RELIGION  (svep)
Languages and linguistics  (svep)
Scandinavian languages  (svep)
Swedish language  (svep)
HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP  (svep)
Språkvetenskap  (svep)
Nordiska språk  (svep)
Svenska språket  (svep)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

Communication
discourse analysis
conversation analysis
professional discourse
team
teamwork
multiprofessional collaboration
interprofessional collaboration
rehabilitation
pain
kommunikation
samtalsanalys
diskursanalys
kommunikationsetnografi
verksamhetsanalys
team
teamarbete
multiprofessionellt samarbete
interprofessionellt samarbete
rehabilitering
smärta
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 1 bibliotek. 

Övriga bibliotek (1)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy