Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:6ht3014b4q12dtgt > Standardising Europe

Standardising Europe [Elektronisk resurs] The Bologna Process and new modes of governing

Fejes, Andreas (författare)
Linköpings universitet Institutionen för beteendevetenskap och lärande (utgivare)
Linköpings universitet Utbildningsvetenskap (utgivare)
Publicerad: 2008
Engelska.
Ingår i: Learning and Teaching: The International Journal of Higher Education in the Social Sciences. - 1755-2281. ; 1:2, 25-49
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-artikel/E-kapitel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • This article explores how the discourses of the Bologna Process have been accepted and adopted as the dominating ones in European higher education. It consists of a governmentality and discourse analysis inspired by Foucault and based on selected European and Swedish policy documents. The aims of the analysis are to illustrate how governing operates discursively and how it is legitimized, to identify what subjectivities are being shaped and fostered and to de-stabilise the taken-for-granted ideas of the present and so contribute to a space for reflection on how governing and power operate in higher education today. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
SOCIAL SCIENCES  (svep)
SAMHÄLLSVETENSKAP  (svep)

Genre

government publication  (marcgt)

Indexterm och SAB-rubrik

BOLOGNA PROCESS
FOUCAULT
GOVERNMENTALITY
DISCOURSE ANALYSIS
LIFELONG LEARNING
STANDARDISATION
HIGHER EDUCATION IN EURO
Inställningar Hjälp

Beståndsinformation saknas

Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy