Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:22186967 > Serier för läsintresse

Serier för läsintresse [Elektronisk resurs]

Johansson, Monika (författare)
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT (utgivare)
Stockholm 2015
Svenska 9
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bok
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Artikeln tar upp forskning som behandlar användningen av serier i skolan i syfte att stimulera elevernas läsintresse. Barn och unga är ofta intresserade av serier, inte minst visas detta intresse genom att de själva är aktiva serieskapare. Serier innebär dessutom en ovanligt ålderslös läsning eftersom bildmediet tilltalar många, men forskare visar att serier är av särskilt intresse för barn i åldern före eller under läsinlärningen. Seriemediet möjliggör nämligen för läsaren att ta till sig berättelsen på egen hand och att barnet också lär sig läsa, med stöd av bilderna. I artikeln diskuteras olika sätt att använda serier i undervisning och i samverkan med skolbiblioteket. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Library and Information Science  (hb)
Biblioteks- och informationsvetenskap  (hb)
Teacher Education and Education Work  (hb)
Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet  (hb)

Indexterm och SAB-rubrik

reading for pleasure
comics
school libraries
school children
läsintresse
serier
skolbibliotek
grundskolan
Inställningar Hjälp

Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS

Kontakta ditt bibliotek, eller sök utanför LIBRIS. Se högermenyn.

Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy