Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:22186860 > Att handleda med we...

Att handleda med webbkamera [Elektronisk resurs] något blir annorlunda

Borglund, Linda (författare)
Högskolan i Borås Centrum för lärande och undervisning (utgivare)
Alternativt namn: CLU
Centrum för lärande och undervisning 2011
Svenska.
Serie: Rapport från Centrum för lärande och undervisning 1650-5867
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bok
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Examensarbeten på högskolor och universitet kan idag göras på distans, vilket kräver andra former av handledning. Handledning innefattar kommunikation mellan den som handleds och den som handleder ochkommunikation är en förutsättning för lärande. Tidigare forskning har främst varit inriktad på asynkron, skriftlig kommunikation i handledning på distans. I dag möjliggör video- och webbkonferenssystem synkrona möten som kommer så nära ett fysiskt möte som möjligt. Frågan är hurdessa system används för handledning och om något blir annorlunda när samtalen sker i virtuella rum istället för reella.Syftet med studien var att undersöka hur handledare inom högre utbildning använder webbkonferens- eller videokonferensverktyg vid handledning av examensarbeten. Ett ytterligare syfte var att ta reda på hur handledare upplever att handleda med hjälp av video- eller webbkonferenssystem samt om något blir annorlunda.Metoden som användes var en kvalitativ intervjuundersökning. Intervjuernagenomfördes via ett webbkonferenssystem, Adobe Connect Pro.Resultatet visar att webbkonferenssystem fungerar väl för handledning på distans. Systemen används för handledningssamtal och kompletteras med andra verktyg för dokumentation och information. Webbkonferenssystemen effektiviserar handledningen och det finns flera fördelar för både studenter och lärare. Grupphandledning framhålls som en bra metodsom stöttar studenter i examensarbetet. Att det är annorlunda att handleda på distans är alla handledare överens om. Något förändras i samtalet, men kamerans betydelse finns det olika syn på. För samtliga handledare är tekniken av underordnad betydelse, pedagogiken lyfts fram som det viktiga. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Other Social Sciences  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Annan samhällsvetenskap  (hsv)
Teacher Education and Education Work  (hb)
Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet  (hb)

Indexterm och SAB-rubrik

handledning
webbkonferenssystem
flexibelt lärande
distansutbildning
Inställningar Hjälp

Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS

Kontakta ditt bibliotek, eller sök utanför LIBRIS. Se högermenyn.

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy