Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:21622369 > Skolministeriet

Skolministeriet [Elektronisk resurs] : Särbegåvade har svårt att hamna rätt i skolan

Sveriges utbildningsradio (producent)
Alternativt namn: UR
Alternativt namn: Utbildningsradion
Utbildningsradion, 2017
Svenska Radioprogram
  • TalLäromedel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • Alex särskilda begåvning upptäcktes tidigt och han har fått bra hjälp i sin skola. För Lucas har vägen varit mer krokig och han har i perioder mått väldigt dåligt. Elever med särskild begåvning, som Alex och Lucas, kan vara svåra att upptäcka. Dessutom är chansen att få rätt hjälp olika beroende på vem man är. Flickor upptäcks mer sällan än pojkar och barn från socioekonomiskt starka familjer har större chans att upptäckas än andra. "Vår rädsla för elitism har gjort att den här frågan har blivit elitistisk", säger Mona Liljedahl, specialpedagog inriktad på att stötta särskilt begåvade elever. 

Ämnesord

Begåvade barn  (sao)
Elever  (sao)
Skolan  (sao)
Students  (LCSH)
School children  (LCSH)
Education  (LCSH)
Gifted children  (LCSH)

Målgrupp

Lärarfortbildning

Klassifikation

155.4 (DDC)
371 (DDC)
Dofa (kssb/8)
Em (kssb/8)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 25 bibliotek. 

Bibliotek i norra Sverige (3)

Ange som favorit

Bibliotek i Mellansverige (7)

Ange som favorit

Bibliotek i Stockholmsregionen (2)

Ange som favorit

Bibliotek i östra Sverige (1)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (5)

Ange som favorit

Bibliotek i södra Sverige (7)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy