Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:20188822 > Flerspråkiga elever...

Flerspråkiga elever och deras tillgång till utbildning och språk i skolan [Elektronisk resurs] <em> </em>Implikationer för lärarutbildningen

Norberg Brorsson, Birgitta 1946- (författare)
Alternativt namn: Brorsson, Birgitta Norberg, 1946-
Lainio, Jarmo 1955- (författare)
Mälardalens högskola Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (utgivare)
Alternativt namn: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola
Alternativt namn: Mälardalens högskola. UKK
Alternativt namn: UKK
Alternativt namn: Engelska: Mälardalen University. School of Education, Culture and Communication
SOLD (medarbetare)
SOLD (medarbetare)
Västerås Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola 2015
Svenska 163
Serie: Litteratur och språk 1653-1701
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-bok
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • EU-projektet EUCIM-TE ( European Core Curriculum Inclusive Methods–Teacher Education ), som genomfördes åren 2008–2010, behandlade de flerspråkiga elevernas studiesituation i en rad europeiska länder.  I denna rapport görs en uppföljning av projektet, samtidigt som vi förstärker vissa slutsatser i projektet. Dessa rör främst vilken roll språket spelar som ett medel och mål för inlärning både av innehåll och ytterligare språk. Uppföljningen bygger på studier av en lång rad svenska och internationella forskningsrapporter, på statistik där vi följer utvecklingen under en följd av år och på två enkäter, gjorda med tre års mellanrum riktade till de så kallade fältskolor Mälardalens högskola har avtal med angående lärarstudenters verksamhetsförlagda utbildning. Även en enkät till lärarstudenter i slutet av sin utbildning genomfördes. Enkäterna berörde exempelvis frågor om undervisning i svenska som andraspråk och i modersmål, samarbete mellan lärare i olika ämnen och information till flerspråkiga elevers föräldrar. Resultatet av vår genomgång av aktuell forskning och analys av vår empiri visar att mycket kan förbättras både politiskt och pedagogiskt när det gäller de flerspråkiga elevernas möjligheter att nå studieframgång. Vårt fokus är på språk i skolåldern och i utbildningsväsendet, men detta är tätt sammanvävt med andra faktorer som tillsammans direkt påverkar individers skolgång och samhällens utveckling. 

Ämnesord

Humanities  (hsv)
Humaniora  (hsv)
Didactics  (mdh)
didaktik  (mdh)

Indexterm och SAB-rubrik

Flerspråkighet
modersmål
modersmålsstöd
språkstöd
svenska som andraspråk
nyanlända
genrepedagogik
minoritetsspråk
lärarutbildning
föräldrars utbildningsnivå
EUCIM-TE
reformer
makt
Inställningar Hjälp

Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS

Kontakta ditt bibliotek, eller sök utanför LIBRIS. Se högermenyn.

Sök utanför LIBRIS

Hjälp
Om LIBRIS
Sekretess
Blogg
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Sondera
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy