> Kika på nya Libris!
Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:20179579 > Undervisningsbegrep...

Undervisningsbegreppet och dess innebörder uttryckta av förskolans lärare [Elektronisk resurs]

Jonsson, Agneta 1958- (författare)
Williams, Pia (författare)
Pramling Samuelsson, Ingrid (författare)
Högskolan Kristianstad Sektionen för lärande och miljö (utgivare)
Högskolan Kristianstad Forskningsmiljön Barndom, Lärande och Utbildning (BALU) (utgivare)
Stockholm Lärarstiftelsen 2017
Svenska.
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. - 2000-9674. ; 5:1, 90-109
Läs hela texten
Läs hela texten
Läs hela texten
  • E-artikel/E-kapitel
Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • I denna studie analyseras hur förskolans personal resonerar om att undervisa de yngsta barnen i förskolan. Fokusgruppssamtal har använts för att samla data från personal som arbetar med de yngsta barnens verksamhet. Billigs diskursteoretiska termer används i analyser av personalens resonemang om undervisningsbegreppets innebörder. Resultaten pekar mot två diskurser där krav och rättigheter utgör spänningsfält och där ett argument för något kan utgöra motargument i samma diskussion. Undervisning med de yngsta barnen utgör en del av en förskola i förändring. Med det i åtanke förstår vi personalens argument som motsägelsefulla när begreppet undervisning i förskolan beskrivs, något som kan ses både inom en diskurs och mellan diskurser. 
  • The aim of this study is to analyse the preschool staff’s reflections on teaching the youngest children in preschool. Conversations in focus groups with preschool staff have been used for data collection. Theoretically the study considers Billigs concept concerning argumentation that has influence on discourses in change. The concept is used to view that an utterance about something that belongs to a particular discussion, stating that teaching can be understood as an explicit or implicit contradiction to the same discussion. The results point out two discourses where the demands and rights are seen as fields of tensions where an argument for something can, at the same time constitute arguments against something. Teaching the youngest children is part of a preschool in change. With that in mind, we understand the arguments as contradictory when the concept of teaching in preschool is described by the staff, something which can be seen both within and between discourses. 

Ämnesord

Social Sciences  (hsv)
Educational Sciences  (hsv)
Pedagogical Work  (hsv)
Samhällsvetenskap  (hsv)
Utbildningsvetenskap  (hsv)
Pedagogiskt arbete  (hsv)
SOCIAL SCIENCES  (svep)
Social sciences  (svep)
Educational work  (svep)
SAMHÄLLSVETENSKAP  (svep)
Socialvetenskap  (svep)
Pedagogiskt arbete  (svep)

Indexterm och SAB-rubrik

Preschool
preschool teachers
teaching
young children 1-3 years
förskola
förskolans lärare
undervisning
yngsta barnen
Inställningar Hjälp

Beståndsinformation saknas

Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy