Kemi för alla : bidrag från konferensen 1-2 oktober 2018 i Stockholm arrangerad av Kemilärarnas resurscentrum / Karin Stolpe och Gunnar Höst (red.).
-
Höst, Gunnar, 1976- (redaktör/utgivare)
-
Stolpe, Karin, 1981- (redaktör/utgivare)
-
- Linköpings universitet. Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (utgivare)
-
-
Alternativt namn: Engelska: Linköping University. Department of Social and Welfare Studies
-
Alternativt namn: Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
-
Alternativt namn: ISV
-
- Linköpings universitet. Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (utgivare)
-
-
Alternativt namn: NATDID
- Publicerad: Linköping : NATDID, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, Linköpings universitet, 2019
- Svenska 1 onlineresurs (101 sidor)
-
Serie: Naturvetenskapernas och teknikens didaktik ; nr 5 (2019)
-
Läs hela texten (Fulltext från Linköping University Electronic Press)
-
Läs hela texten
Sammanfattning
Ämnesord
Stäng
- Sedan 2010 anger skollagen att all utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För att detta ska ske behöver forskare och verksamma lärare kommunicera på flera olika sätt. Konferensen ”Kemi för alla” och denna skrift är ett bidrag till denna kommunikation. Under år 2017 kontaktade NATDID Kemilärarnas resurscentrum (KRC) och undrade om det fanns intresse för att tillsammans producera en skrift med fokus på kemididaktik. Tidigare hade ett samarbete mellan NATDID och Nationellt resurscentrum för fysik (NRCF) lett fram till en skriftsamling. Idén om att göra något liknande, men med fokus på kemi, ledde fram till att konferensen ”Kemi för alla” arrangerades 1–2 oktober 2018 av KRC och NATDID i samverkan med Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND) vid Stockholms universitet. Målet med konferensen var att skapa en mötesplats kring kemiundervisning mellan verksamma lärare och forskare i kemi-/NV-didaktik, samt att producera en skrift som kan ge stöd till lärare som vill forskningsbasera sin undervisning i kemi. Under konferensen hölls åtta föreläsningar med olika kemididaktiska infallsvinklar. Den här skriften innehåller artiklar som utgår från sex av föreläsningarna. Dessa handlar om alltifrån kemisk bindning, språkutvecklande kemiundervisning, vardagsanknuten och relevant kemiundervisning till mer abstrakta begrepp som kemins karaktär och didaktisk modellering av kemi. Dessutom hölls två föredrag om animeringar respektive virtual reality i kemiundervisningen. I anslutning till varje föreläsning genomfördes workshops med ambitionen att ta tillvara konferensdeltagarnas undervisningsidéer. Resultaten skrevs ned av i förväg utsedda ”sekreterare” och delar av dessa anteckningar har författarna till denna skrift använt i sina artiklar. De möten och samtal mellan forskning och skolans praktik som sker bland annat på konferenser som ”Kemi för alla” är viktiga för skolans utveckling på vetenskaplig grund. Vi tror på vikten av att långsiktigt bygga relationer mellan skolan och forskningen och hoppas kunna genomföra ytterligare en ”Kemi för alla” hösten 2020. Denna konferensbok syftar till att sprida de erfarenheter som presenterades vid konferensen i Stockholm till fler än de som var närvarande.
Ämnesord
- Kemiundervisning (sao)
- Didaktik (sao)
- Kemi (sao)
- Social Sciences (ssif)
- Educational Sciences (ssif)
- Didactics (ssif)
- Samhällsvetenskap (ssif)
- Utbildningsvetenskap (ssif)
- Didaktik (ssif)
- Chemistry (LCSH)
- Chemistry ¡ Study and teaching (LCSH)
- Teaching (LCSH)
Genre
- Konferenser (saogf)
Klassifikation
- 540.7 (DDC)
- Uce (kssb/8 (machine generated))
Inställningar
Hjälp
Titeln finns på 2 bibliotek.
Ange som favorit
-
Kungliga Tekniska högskolan, E-resurser (Tdig)Ange som favorit
-
Bibliotekets lokala katalog
-
-
Läs hela (Online access for KTHB) (fulltext) (Free eBooks: Nordic countries)
Öppettider, adress m.m.
Ange som favorit