Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:17205207 > Lärande i handling :

Lärande i handling : en pragmatisk didaktik / Britt Jakobson, Iann Lundegård, Per-Olof Wickman (red.).

Jakobson, Britt, 1951- (redaktör/utgivare)
Lundegård, Iann, 1955- (redaktör/utgivare)
Wickman, Per-Olof, 1955- (redaktör/utgivare)
ISBN 9789144088785
1. uppl.
Publicerad: Lund : Studentlitteratur, 2014
Tillverkad: Spanien
Svenska 259 s.
  • Bok
Innehållsförteckning Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • En pragmatisk didaktik / Per-Olof Wickman -- Värden och följemeningar / Leif Östman -- Att göra lärandet synligt / Per-Olof Wickman & Leif Östman -- Att välja undervisningsinnehåll / Per Sund -- Lärarens roll för att rikta uppmärksamheten / Malena Lidar & Eva Lundqvist -- Hur kan lärandeprogression planeras och utvärderas? / Annie-Maj Johansson -- En metod för planering och formativ bedömning / Farrin Firozi & Per-Olof Wickman -- Tillfälligheternas undervisning / Karim Hamza -- Vad lär sig eleverna när undervisningen flyttar till museet? / Jesús Piqueras -- Elevers egna metaforer i no-undervisningen / Britt Jakobson -- Att synliggöra det förgivettagna / Jonas Almqvist -- Artefakter som deltagare i lärprocesser / Gunilla Gunnarsson -- Barns agens i mötet med något angeläget / Cecilia Caiman -- Kroppsliggörande, estetik och genusdidaktik / Ninitha Maivorsdotter & Suzanne Lundvall -- Språk och ämne i samspel / Monica Axelsson & Britt Jakobson -- Frågandet i klassrummet / Mattias Lundin -- Moral och etik i undervisning / David O Kronlid & Johan Öhman -- Berättelsen och det politiska subjektet / Iann Lundegård -- Att uppmärksamma makt i undervisningens innehåll / Marie Öhman & Johan Öhman -- Estetikens roll för elevers lärande i naturvetenskap / Britt Jakobson -- Konflikt och identitet i samtal om hållbar utveckling / Iann Lundegård -- Hur skapas intresse för ett skolämne? / Per Anderhag -- Elevers lärande om genus i mötet med ”basfakta” / Auli Arvola Orlander. 
  • Att utgå från elevernas förförståelse och vad de redan vet och kan är nödvändigt. Men hur tar man reda på elevernas förkunskaper? Vad gör man sedan av dem? Pragmatisk didaktik handlar om hur man som lärare kan skapa ett samspel i klassrummet mellan elevernas tidigare erfarenheter, sammanhanget för stunden och vad som är syftet framåt med lektionen. I Lärande i handling delar författarna med sig av sin ämnesdidaktiska kunskap. Boken ger exempel på hur läraren kan använda olika resurser, till exempel språket, aktiviteter och undervisningsmedia. Kapitlen har lärarens behov som utgångspunkt: vad läraren behöver för att kunna hantera utmaningarna som undervisningen med eleverna innebär. Boken behandlar både kroppsligt och intellektuellt lärande samt såväl begreppsligt som moraliskt och estetiskt lärande. Lärande i handling vänder sig i första hand till lärarstuderande och till verksamma lärare som kompetensutveckling. 

Ämnesord

Didaktik  (sao)
Teaching  (LCSH)

Klassifikation

371.102 (DDC)
Ea (kssb/8 (machine generated))
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 34 bibliotek. 

Bibliotek i norra Sverige (2)

Ange som favorit

Bibliotek i Mellansverige (8)

Ange som favorit

Bibliotek i Stockholmsregionen (7)

Ange som favorit

Bibliotek i östra Sverige (4)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (6)

Ange som favorit

Bibliotek i södra Sverige (7)

Ange som favorit
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst. Hantera kakor.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy