Startsida
Hjälp
Sök i LIBRIS databas

     

 

Sökning: onr:12086073 > Att utveckla underv...

Att utveckla undervisning i naturvetenskap : kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik / Björn Andersson.

Andersson, Björn, 1939- (författare)
ISBN 9789144068961
1. uppl.
Publicerad: Lund : Studentlitteratur, 2011
Svenska 297 s.
  • Bok
Innehållsförteckning Sammanfattning Ämnesord
Stäng  
  • 1 Problem och översikt -- KUNSKAPSBAS DEL 1 Naturvetenskap i skolan : varför och vad -- 2 Om naturvetenskapens framväxt och karaktär -- 3 Varför naturvetenskap i skolan -- 4 Mål och innehåll -- KUNSKAPSBAS DEL 2 Betingelser som gynnar lärande -- 5 Eleverna, kurskraven och lärarens roll -- 6 Vad gynnar lärande med förståelse -- 7 Föreställningar om naturvetenskapens innehåll -- 8 Föreställningar om naturvetenskapens karaktär -- 9 Föreställningar om naturvetenskapligt arbete -- 10 Argumentationskultur -- 11 Att tala naturvetenskap -- 12 Formativ utvärdering -- DEL 3 Kunskapsbasen används : utveckling av undervisning i naturvetenskap -- 13 Trådarna samlas : en metod att utveckla undervisning i naturvetenskap -- 14 Livets kontinuitet : livscykler -- 15 Att förstå gasers egenskaper med hjälp av en partikelteori -- 16 Ljud, hörsel och hälsa. 
  • Det finns numera en ämnesdidaktisk kunskapsbas, uppbyggd med vetenskapliga metoder, som kan användas för att skapa nya sätt att undervisa. Den är rik och öppnar många intressanta möjligheter. Boken ger en översikt över viktiga delar av denna kunskapsbas samt tre genomarbetade exempel på hur den har använts för att utveckla och pröva undervisning i åk 4 - 8 på grundskolan. Det första exemplet handlar om livscykler, det andra om en partikelteori för gaser och det tredje om ljud, hörsel och hörselhälsa. Boken är en fristående tredje del i en didaktiktrilogi, utgiven av Studentlitteratur. Den första heter ”Grundskolans naturvetenskap: helhetssyn, innehåll och progression”. Den belyser och diskuterar vilket innehåll grundskolans naturvetenskapliga undervisning skulle kunna ha och hur det kan disponeras. Andra delen har titeln ”Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer” och är en systematisk genomgång av elevernas möjligheter och svårigheter att förstå ett stort antal naturvetenskapliga områden. Denna tredje del fokuserar frågan om hur undervisningen kan utvecklas. Till boken hör en webbplats med exempel på diagnostiska prov, fördjupande artiklar, animationer m.m. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap. 

Ämnesord

Didaktik  (sao)
Grundskolan  (sao)
Naturvetenskap  -- studier och undervisning (sao)
Teaching  (LCSH)
Education, Elementary  (LCSH)
Elementary schools  (LCSH)

Indexterm och SAB-rubrik

Eabu Undervisning i naturvetenskapliga ämnen

Klassifikation

372.35 (DDC)
Eabu (kssb/8)
Inställningar Hjälp

Titeln finns på 43 bibliotek. 

Bibliotek i norra Sverige (7)

Ange som favorit

Bibliotek i Mellansverige (8)

Ange som favorit

Bibliotek i Stockholmsregionen (4)

Ange som favorit

Bibliotek i östra Sverige (3)

Ange som favorit

Bibliotek i västra Sverige (12)

Ange som favorit

Bibliotek i södra Sverige (9)

Ange som favorit

Sök utanför LIBRIS

Hjälp
Om LIBRIS
Sekretess
Hjälp
Fel i posten?
Kontakt
Teknik och format
Sök utifrån
Sökrutor
Plug-ins
Bookmarklet
Anpassa
Textstorlek
Kontrast
Vyer
LIBRIS söktjänster
SwePub
Uppsök

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

Copyright © LIBRIS - Nationella bibliotekssystem

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy